Korpen på Göteborgs Stadsteater blir film

På lördag har teaterföreställningen Korpen premiär på Göteborgs Stadsteater. En kolsvart skräck-kabaret baserad på texter av Edgar Allan Poe med Freddie Wadling i huvudrollen. Dokumentärfilmaren Jonas Myrstrand har följt repetitionerna för att skildra den kreativa processen bakom föreställningen. När regissören Sven-Åke Gustavsson samlade skådespelarna för att inleda repetitionerna av Korpen var filmaren Jonas Myrstrand på plats för att fånga arbetet bakom kulisserna. – Idén till dokumentärfilmen föddes när jag engagerades av Sven-Åke för att göra filmade sekvenser som ersätter och kompletterar vissa scener i föreställningen som är för komplicerade att göra på en teater. Samtidigt som de filmade inslagen fångar musiken och ger en större helhetsupplevelse av föreställningen. Jag kommer framför allt att följa Freddie Wadling och skildra den kreativa process som ligger till grund för en teaterföreställning. Min ambition är att försöka fånga ljuset och humorn i det kompakta mörker som Edgar Allan Poes texter förmedlar, och skildra hur de medverkande förhåller sig till det. Jonas Myrstrand har tidigare arbetat tillsammans med Sven-Åke Gustavsson i filmerna ”Jobba hem, jobba hem” och ”Confession”, som nominerades till priset ”Best Swedish Short” vid Göteborgs filmfestival. – Det här projektet skiljer sig från allt jag har gjort tidigare. Bäst kan man beskriva det som en kreativ dokumentär där jag kommer att blanda teater, film och musik med en stor portion Freddie Wadling för att försöka hitta ett levande kreativt uttryck, förklarar Jonas Myrstrand. Enligt regissören Sven-Åke Gustavsson har det inte varit några problem att ha med en dokumentärfilmare under arbetet med föreställningen. – Visst var det lite oro i början men efter ett tag glömmer man av att någon filmar vad man håller på med. Och vad jag vet har ingen i ensemblen blivit galen än, säger Sven-Åke Gustavsson och skrattar. För rörligt pressmaterial (klipp från filmen för fri publicering), kontakta: Pär Karlsson, presskontakt “Korpen”. Telefon: 031-701 33 34. Epost: HYPERLINK "mailto:par.karlsson@stadsteatern.goteborg.se" par.karlsson@stadsteatern.goteborg.se För ytterligare information Anna Brorson, presskontakt “Korpen”. Telefon: 031-708 70 48. Epost: anna.brorson@stadsteatern.goteborg.se Ulrika Sonn, marknadschef Göteborgs Stadsteater Telefon: 031-708 70 11. Epost: ulrika.sonn@stadsteatern.goteborg.se