LILLA LIVET

Lilla Livet är en nyskriven komedi av Sofia Fredén om medelålders människor som inte vill ta ansvar och unga människor som inte vill bli vuxna. Urpremiär blir det 9 mars på Göteborgs Stadsteaters Stora scen. I centrum för denna komedi som utspelar sig i både Sverige och Afrika står vice statsministern Eva som "valt bort familjen och satt mitt arbete främst." Hon gestaltas av Carina M Johansson (guldbaggenominerad, ses snart i TV-serien Gynekologen i Askim). Vidare ser vi Mats Blomgren (Tv-serierna Poliser, Saltön), Lasse Beischer (som gjort succé med gruppen 1,2,3 Schtunk) och Lisa Lindgren (TV-serienTusenbröder och filmen Tillsammans). Emelie Jonsson, Kristian Lima de Faria, Johanna Zandén och Åsa-Lena Hjelm gör de andra mycket centrala karaktärerna. Sofia Fredén har en rik produktion bakom sig, men förutom Ensamcyklaren på Angeredsteatern är äntligen dags för denna framgångsrika dramatiker att bli spelad i sin födelsestad! -Det var en gång ett barn som ingen ville ta hand om och detta barn fick då oändliga omättliga behov. Var det än befann sig sökte det omedelbar tillfredsställelse. Detta kan appliceras på alla karaktärer i pjäsen. Som elefanter, barnsliga och söta som de är, också är skogsskövlare, beskriver Sofia Fredén. Alexander Öberg, är tillbaka i Göteborg där han som bekant var konstnärlig ledare för Backa Teater fram till i somras. Senast regisserade han Snittet på Stockholms Stadsteater. - Lilla livet är en grotesk komedi och en samhällssatir. Den kritiserar på ett synnerligen roligt och träffande vis västvärldens överkonsumtion, den stressiga tillvaro vi skapat, säger Alexander Öberg. Musikern Matti Ollikainen tolkar och framför tillsammans med ensemblen Carolalåtar. -Jag funderade över musik som är riktigt svenskt och fram till att Carola är det svenskaste som finns och som vi är stolta över, säger Alexander Öberg. Och vad är det egentligen i papperspåsen? Repetitioner av Lilla livet pågår för fullt och vi ser gärna separata bokningar av intervjuer/fototillfällen! På vår hemsida finns pressbilder att ladda ner: http://www.stadsteatern.goteborg.se/pressrum/mainframe.html Presskontakt Åsa Friberg asa.friberg@stadsteatern.goteborg.se 031- 708 71 15, 031- 708 70 06 Ulrika Sonn Marknadschef ulrika.sonn@stadsteatern.goteborg.se 031- 708 70 11