På bilden: Sara Zommorodi, Angelica Negin Radvolt, Oldoz Javidi, Kristina Issa och Bahareh Razekh Ahmadi.  Foto: Ola Kjelbye
På bilden: Sara Zommorodi, Angelica Negin Radvolt, Oldoz Javidi, Kristina Issa och Bahareh Razekh Ahmadi. Foto: Ola Kjelbye

Premiär för Upprorets poet - en kärleksfull berättelse om poeten Forough Farrokhzad

Den iranska poeten och filmskaparen Forough Farrokhzad levde modigt och dog ung. Hon är en ikon för miljontals människor och en symbol för kvinnors frihet. Nu gestaltas hennes liv och hennes poesi i en kärleksfull berättelse skriven av poeten Jila Mossaed och Rebecca Örtman, som också regisserar.
Upprorets poet har premiär 23 november på Studion.

– Genom att dikta om sin lust och sina svek utmanade hon bilden av vad det är att vara kvinna. Dikten är en manlig domän i Iran och när Forough klev fram förnyade hon både form och innehåll. Hon levde ett kompromisslöst liv, något som fick stora konsekvenser. Upprorets poet är en pjäs om poesins kraft och om modet att leva livet stort, säger Rebecca Örtman.

Föreställningen spelas på svenska med inslag på persiska och är ett samarbete mellan Göteborgs Stadsteater, Riksteatern och RATS Teater.

Forough Farrokhzad (1935-1967) protesterade mot traditionen, föräldrarna och religionen. Hennes liv och diktning gjorde henne skandalomsusad. Första diktsamlingen, Fången, ges ut när hon bara är 20 år. Den handlar om äktenskapet som ett fängelse. Hon skriver öppet och vågat om frihet, kärlek och sex. Från och med Pånyttfödelse 1963 blir Farrokhzad mer tydligt politisk i sin diktning. Hon dog i en tragisk bilolycka men hann under sitt korta liv skapa odödliga dikter som tidvis varit förbjudna av den nuvarande regimen i Iran.

Rebecca Örtman är regissör, koreograf och dramatiker samt grundare och konstnärlig ledare för RATS Teater. Hon har bland annat skapat trilogin Women in Science som visades på Dramaten, trilogin Antigone i Husby och EXIL – fria poeter på flykt. I år aktuell med radiodramat Älskade vän vi kommer att dö mitt i allt för Scenpodden och pjäsen Spegla mig för Riksteatern. Rebecca Örtman har även varit verksam som regissör på Riksteatern, Örebro länsteater och Uppsala stadsteater.

Jila Mossaed växte upp i Iran och gav ut två romaner och tio diktsamlingar på persiska innan hon tvingades att fly till Sverige 1986. Hon är nu en internationellt erkänd och prisad författare, har skrivit sju diktsamlingar på svenska och kom nyligen ut med ytterligare en diktsamling på persiska. Jila Mossaed har hyllats för diktsamlingar som Jag föder rådjuret (2016) och Vad jag saknades här (2018). Tidigare i år valdes Jila Mossaed in i Svenska Akademien, på stol nummer 15.

Upprorets poet
Premiär 23 november på Studion

Av: Jila Mossaed och Rebecca Örtman
Regi och koreografi: Rebecca Örtman
Med: Bahareh Razekh Ahmadi, Kristina Issa, Oldoz Javidi, Angelica Negin Radvolt, Sara Zommorodi

Scenografi och kostym: Annika Nieminen Bromberg
Mask: Christoffer Nordin och Katrin Lind
Ljus: Max Mitle
Ljud: Daniel Johansson
Musik: Kristina Issa
Dramaturg: Lucia Cajchanova

Mer om Upprorets poet här.
Pressbilder här.

Upprorets poet går på Riksteater-turné i januari. Turnéplan här.

Tel 031- 708 70 11 ulrika.sonn@stadsteatern.goteborg.se