Samtal, seminarier och konserter hösten 2008

TILL KALENDARIUM

FÖREDRAG/SAMTAL

Fingret i ögat
Seminarier måndagar kl 18.30 i Foajén.Tema funktionshinder hösten 2008:

Lindansaren
Komikern och sångaren Jesper Odelberg om livets balansakt, en akt som av vissa utförs på höga och svindlande höjder. Måndag 15 sep.

Information - en demokratisk rättighet för alla
Stefan Johansson, ideolog och expert på konsultföretaget "Funka Nu" om IT och tillgänglighet. Måndag 6 okt.

Återhämtning - utopi eller möjlighet?
Alain Topor, psykolog och forskningschef inom psykiatrin, Stockholm. Måndag 27 okt.

Kön, genus eller funktionsnedsättning?
Finns det graderingar i vår föreställningsvärld? Hör Madeleine Linder, lärare på Kvinnofolkhögskolan i Göteborg. Måndag 3 nov.

Mänskliga rättigheter 60 år. Här och nu!
Föreläsning med Peter Nobel, ledamot i FN:s rasdiskrimineringskommitté. Måndag 17 nov.

En arbetsmarknad för alla - Utanförskap 2008?
Paneldebatt med bl a Arbetsförmedlingen, Synvändan och Grunden. Måndag 8 dec.

---------------------

Nya Studionsamtal - brännande frågor i samtiden
Med utgångspunkt i föreställningarnas tematik diskuterar vi i höst livskvalitet i ålderdomen, modermord, 40-talister mm:

Det Mörka våldet
Tor 25/9 kl 20.35 efter Butterfly Kiss.

Regisamtal med Carin Mannheimer
Tor 2/10 kl 21.45, efter Sista dansen.

Regisamtal med Malin Stenberg
Tor 9/10 kl 20.35 efter Butterfly Kiss.

Teatern och Rummet - ett samtal om scenografi.
Sören Brunes. Lili Riksén, Ulla Kassius, Carina Reich, Bogdan Szyber m.fl. Moderator Lis Hellström Sveningson. Tor 16/10 kl 19.00- 21.00.

Regisamtal med regissören Tobias Theorell
Tor 23/10 klocklslag ej klart.

Symboliska modermord
Samtal om goda och onda mödrar, den heliga familjen och frigörelse med Birgitta Johansson. Tor 30/10 kl 20.35.

Vältaliga vitala 40- talister?
Samtal med dramatiker Eva Ström och regissör Lars-Eric Brossner, aktuella med Söndag med public service.

Livskvalitet i ålderdomen?
För alla som vill fördjupa, lyssna eller reflektera lite extra kring föreställningen Sista Dansen med en kunnig panel. Tor 27/11 kl 19.00- ca 21.30.

---------------------
MUSIK

Världens bar. I höst med tango-tema: dansa loss till Darya & Månskensorkestern,Two to tango & Gatans Parlament och favorit i repris Tango vin och Tapas:

Darya och Månskensorkestern

Efter succén på Södra teatern och den välkomponerade musiken till "Mariella" på Nya Studion här på teatern i våras, kan Världens Bar och Göteborgs Stadsteater nu utlova en hel kväll med äkta het, finsk tango gjord av nordiska, melankoliska taktfasta toner. Tangon man inte lyssnar på utan dansar till! Fredag 26/9 21:30, Foajén
Foto Emma West