Suzanne Osten har hittat Lorcas flaskpost

Suzanne Osten, en av de mest betydelsefulla teaterpersonligheterna de senaste 40 åren, kommer nu för första gången till Göteborg för att regissera. Och det blir med fokus på just Göteborg som svaret på frågan - vem är publiken? - ska undersökas.

Författaren Federico Garcia Lorca själv sa att pjäsen var omöjlig för sin tid och att "denna är till för teatern många år fram i tiden. Till dess, låt oss inte säga något mer om den". Men nu har tiden hunnit ikapp och det är dags att gjuta liv i Publiken som aldrig förut spelats i Skandinavien.
-En flaskpost från Lorca som har kastats ut i oceanen och landat i Göteborg år 2009, säger regissören, Suzanne Osten.

En försvunnen akt, en upprörd publik, en teaterregissör, hästar, magi och ett mord. Och sen har vi ju den eviga frågan: ska konstnärerna ge publiken det publiken vill ha eller det dom
själva vill ge? I slutändan handlar kanske allt om att vara sann mot sig själv... Med utgångspunkt från Lorcas Publiken kommer Suzanne att bygga upp en egen föreställning som bla kommer att handla om Göteborgspublikens identitet.

Det är första gången Suzanne Osten regisserar teater utanför Unga Klara och att valet hamnat just på Göteborgs Stadsteater förklarar hon så här:

-Jag ville fortsätta samarbetet med Anna Takanen som vi startat på Unga Klara så idén att komma till Göteborgs Stadsteater och regissera har funnits sedan länge. Efter den workshop vi hade i höstas för projektet så känns det nu både festligt och spännande att få komma till Göteborg och göra detta, säger Suzanne Osten.

För Anna Takanen har Suzanne sedan länge varit en mentor och teaterinspiratör.

-Det är en stor glädje för oss att få hit Suzanne. Att hon väljer Göteborgs Stadsteater som första dramatiska teater att regissera på känns hedrande. Vi har väntat på detta, säger Göteborgs Stadsteaters konstnärliga ledare, Anna Takanen.

Med Suzanne Osten från Unga Klara följer även skådespelarna Ann Petrén och Simon Norrthon. De har heller aldrig tidigare arbetat i Göteborg.

- Ett utmanande och oväntat möte för Göteborgspubliken, tror Anna Takanen om att få hit vad hon kallar för "en del av hjärtat av Unga Klara".

Anna Takanen som själv har tillhört Unga Klara under 10 år kommer också att medverka i föreställningen. Övriga medverkande är Eivin Dahlgren, Marie Delleskog, Johan Gry, Åsa-Lena Hjelm, Lisa Lindgren, Mattias Nordkvist, David Ragnborg mfl.

Suzanne Osten tänker nu, som ett led i researcharbetet, undersöka vad som är tabu för publiken i Göteborg. Och på frågan om publiken kommer att bli provocerad svarar Osten att det i varje fall inte kommer att blir någon liten trevlig tebjudning och lämnar det därmed fritt fram för egna tolkningar...

Publiken får Sverigepremiär den 23 oktober på Stora Scen.

För mer information och intervjuer kontakta:

Frida Hallberg, Pressansvarig
frida.hallberg@stadsteatern.goteborg.se