Unikt gästspel av I väntan på Godot på Göteborgs Stadsteater

En nationell teater i Slovenien, Slovensko Narodno Gledalice, Nova Gorica gästspelar 25 och 26/11 kl 19.00 på Göteborgs Stadsteater, Studion, med sin hyllade uppsättning av Becketts I väntan på Godot. Föreställningen ges på slovenska. Pjäsen är regisserad av en av Sloveniens främsta regissörer, Vito Taufer. Teatern i Nova Gorica är liksom Göteborgs Stadsteater medlem i European Theatre Convention, en sammanslutning av 34 teatrar runt om i Europa. Teatern är en av de yngsta slovenska professionella teatergrupperna, år 2005 firar man sitt 50-årsjubileum. Förutom en rad urpremiärer av slovenska författare, kan teatern skryta med en rad premiärer av utländska författare, speciellt inom det absurda dramat. Teatern är även en av de "rörligaste" teatrarna i landet, nästan hälften av uppsättningarna är på turné inom och utanför landets gränser. År 2003 gick man med i European Theatre Convention och man deltog nyligen i den europeiska Teaterfestivalen på flyktingtemat, då även Göteborgs Stadsteater medverkade med Fångarnas dilemma. I januari 2004 erhöll teatern status som nationell institution. Vito Taufers uppsättning av I väntan på Godot har sedan premiären i juli 2003 framträtt på flera festivaler och fått en rad priser. En enig presskår hyllar uppsättningen: "...the performance - which boasts with an excellent cast - merged the acting of the burlesque couple with fun and made many a household name in the large audience cry with laughter." Nova, 14th July 2003 "...Taufer’s staging stressed such comic moments ...a digression from the usual, rather gloomy interpretations, fashioned after the theatre of the absurd...his is an outstanding performance, which deeply touches the spectators." Primorski Dnevnik, 12th July 2003 "The inspiratory quality and multiple layers are a good starting point for the performance, which keeps one’s attention all the way through and does not, despite the waiting, leave one unfulfilled." RA Slovenija 1, 11th July 2003 "Taufer made us rave again, salting in his very own way the work of his favourite playwright, Samuel Beckett. Worthy of praise!"Jana, 15th July 2003 "...any negative review would be a mere pretence or lie." Primorske novice, 15th July 2003. "...Beckett’s verbal masterpiece was brilliantly brought to life by a congruous quartet of actors, in perfect rhythm and pace." Delo, 12th July 2003 Pressbilder finns att ladda ner på Göteborgs Stadsteaters hemsida, se Pressrum. Biljetter till I väntan på Godot släpper vi 2/11 kl 12. The European Theatre Today: the Plays Hör gärna av dig till oss för ett exemplar av sjätte utgåvan av The European Theatre Today: the Plays, en publikation bakom vilken ETC står. Med ett antal medhjälpare i medlemsländerna har man satt samman ett urval av dagsaktuella, nyskrivna pjäser på Europas Teaterinstitutioner. Göteborgs Stadsteater är som enda teater i Sverige medlem i ETC. Teaterns konstnärlige ledare Jasenko Selimovic och teaterns båda dramaturger Nadja Gabay och Per Arne Tjäder har gjort urvalet från Sverige. De har valt att ut pjäserna Det epileptiska riktmärket av Maria Montelius, Fallna från månen av Lucas Svensson, Lång tystnad. Plötsligt mörker. av Niklas Rådström samt Lisa Louise av Majgull Axelsson. Produktionerna presenteras på sidan 151ff i publikationen. Göteborgs Stadsteater har även deltagit i ETCs projekt Theatres of Europe: mirror of the refugee population, med uppsättningen Fångarnas dilemma av David Edgar, regi Jasenko Selimovic´. Denna och de övriga uppsättningarna i projektet presenteras i publikationen på sidorna 173 ff. PRESSKONTAKT: Åsa Friberg Tel 031- 61 50 70 asa.friberg@stadsteatern.goteborg.se Elin Högberg Tel 031- 61 50 73 elin.hogberg@stadsteatern.goteborg.se Ulrika Sonn, marknadschef Tel: 031- 61 50 71 ulrika.sonn@stadsteatern.goteborg.se