Välkommen på pressvisning av PRODUKTEN

Välkommen på pressvisning av PRODUKTEN på Nya Studion torsdag 22 februari kl 10.30-11.30. Regissören Emil Graffman och skådespelaren Robin Stegmar visar några scener ur Mark Ravenhills PRODUKTEN. o.s.a Elin Högberg, Marknadsadelningen, Göteborgs Stadsteater senast onsdag 21 februari. ( elin.hogberg@stadsteatern.goteborg.se / 031-708 71 14) även Ulrika Sonn, Marknadschef (ulrika.sonn@stadsteatern.goteborg.se / 031-708 70 11) Ingång via Götaplatsen. PRODUKTEN av Mark Ravenhill Sanslös och fördomsfull satir i filmens fantastiska värld! "Effektiv, rolig civilisationskritik" kallar regissören Emil Graffman Mark Ravenhills text. -"Eftersom Ravenhill har valt att återberätta en film kan han vara hur fördomsfull som helst" fortsätter han. Den 2/3 spelas Produkten för första gången i Sverige. Robin Stegmar gör den enda rollen som en aningen speedad filmproducent som försöker sälja in ett osannolikt (fördomsfullt) manus till en ung kvinnlig filmstjärna. Det är en sanlös kärlekshistoria mellan en karriärkvinna och en självmordsbombare. Filmproducenten är 100% övertygad om att han har den rätta "produkten". Sverigepremiär 2 mars 2007, Studion (Föreställningens längd ca 55 min.) Mark Ravenhill, dramatiker och skådespelare, f 1966 räknas med bl a Sarah Kane till generationen "De vilda unga", sprungna ur bl a Royal Court Theatres satsning på ny samtida dramatik. Han debuterade med den omtalade Shopping and Fucking 1996. 2006 turnérade han med "Product" runt om i Europa, även Sverige (Malmö) där han själv gjorde rollen som filmproducent. Emil Graffman, regissör Utbildad vid Polska Filmhögskolan i Lodz 1998-2004. Emil har tidigare arbetat med Strindberg, bland annat i den egna teatergruppen Infernetto där han debuterade 1995 med en uppmärksammad iscensättning av enaktaren Första Varningen. Hans polsk-svenska novellfilm Roomservice, som sändes i SVT nyårsafton 2004, har belönats med ett flertal priser på olika internationella filmfestivaler. Hösten 2004 regisserade Emil Strömming på Cattelin för Dramatens lilla scen, en pjäs av Lucas Svensson med utgångspunkt i Stig Dagermans liv och verk. Hösten 2005 regisserade han Strindbergs Pelikanen på Teater Galeasen. Snart aktuell med regi för Mark Ravenhills Produkten på Nya Studion. Robin Stegmar, skådespelare Skådespelare. Utbildad på Teaterhögskolan i Göteborg. Medverkade under praktiken på Göteborgs Stadsteater i Albert Speer, Stormen, Köket m fl. Har sedan varit med i bl a Allt eller inget, Fångarnas dilemma, Stitching, Ett Dockhem, Lång Dags Färd Mot Natt, Kharmen och senast och Rosens namn. Har även setts i TV-produktionerna Solbacken Avd E, Cleo, Kommissarie Winter, Orka! Orka och julkalendern 2005 m fl. Aktuell våren 07 i monologen Produkten och Mattias Anderssons Den utvalda på Nya Studion. Sverigepremiär 2 mars 2007, Studion Föreställningens längd ca 55 min. Ordinarie pris 130 kr, Ungdom under 26 år 80 kr AV Mark Ravenhill ÖVERSÄTTNING Jonas Hassen Khemiri MED Robin Stegmar REGI & SCENOGRAFI Emil Graffman LJUS Max Mitle DRAMATURG Nadja Gabay Elin Högberg Marknadsavdelningen Göteborgs Stadsteater Box 5094 402 22 Göteborg phone:+46 (0)31-7087114 fax:+46 (0)31- 7087117 e-mail: elin.hogberg@stadsteatern.goteborg.se http://www.stadsteatern.goteborg.se