Cellokonserten som upptäcktes av en slump

När Göteborgs Symfonikers stämledare Johan Stern bläddrade igenom gamla dammiga noter från en avliden musiker gjorde han ett fynd: Honeggers cellokonsert med en dedikation av tonsättaren till orkesterns legendariske cellist Guido Vecchi! Men Honegger hade väl aldrig dirigerat Göteborgs Symfoniker? En gåta, men den fick sin lösning.

Arthur Honegger (1892-1955), berömd medlem i franska tonsättargruppen Les Six, var ett av musikvärldens hetaste namn i början av förra seklet. Han fick på 1920-talet ett hejdundrande internationellt genombrott med oratoriet Kung David och sågs som ett av musikens framtidshopp. Framgångarna fortsatte också efter andra världskriget.

Johan Stern (bilden) hade fina minnen av Honeggers musik som han spelat med förre chefdirigenten Mario Venzago. På noterna till cellokonserten stod: ”à Guido Vecchi, en cordial souvenir de Göteborg”, sedan tonsättarens namnteckning och årtalet 1949. Johan Stern började göra efterforskningar:

- Honegger hade alltså varit i Göteborg och givit noterna till orkesterns dåvarande solocellist Guido Vecchi, men hade han framfört konserten? Jag letade i arkiven men hittade inte ens att Honegger framträtt med orkestern, men kom sedan ihåg att under denna period framträdde Göteborgs Symfoniker regelbundet i Sveriges Radio under namnet Göteborgs radioorkester. När jag tittade i radions rullor visade det sig att Honegger kom till Göteborg i februari 1949 för att dirigera egna verk.

Inga publika konserter således, och cellokonserten stod inte på programmet. Den hade för övrigt uruppförts redan 1929. Men tonsättarens notgåva gav till slut resultat – cellokonserten framförs nu för första gången i Göteborg, 65 år efter överlämnandet! Dirigent är Mei-Ann Chen, kinesiskan som är chefdirigent för Memphis Symphony och Chicago Sinfonietta. Hennes tolkningar kännetecknas av energi och hängivenhet och hon har på senare tid haft flera internationella framgångar.

GÖTEBORGS KONSERTHUS 28 MAJ KL 18

Huang Saibeidans

Honegger Cellokonsert

Rachmaninov Symfoniska danser

För mer information, kontakta:

Stefan Nävermyr, redaktör, 031-726 53 45   stefan@gso.se

Göteborgs Symfoniker, Sveriges Nationalorkester, bildades 1905 och består idag av 109 musiker. Från och med hösten 2013 är amerikanske Kent Nagano konstnärlig rådgivare och förste gästdirigent för Göteborgs Symfoniker. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 etablerade sig orkestern efter internationella turnéer och drygt 100 skivinspelningar bland Europas främsta orkestrar. Denna utveckling tog ytterligare ett steg framåt med Gustavo Dudamel, chefdirigent 2007-2012, en av vår tids mest uppmärksammade dirigenter.