Chefdirigent från Stockholm och julfirande med Göteborg Baroque

Det blir två fina musikaliska möten i Göteborgs Konserthus den här veckan. Internationellt hyllade ensemblen Göteborg Baroque firar jul med Johann Sebastian Bach, bland annat en del av Juloratoriet, och Kungliga Filharmonikernas chefdirigent Sakari Oramo gästar Göteborgs Symfoniker med sånger av Sibelius och Saariaho som framförs av den finska sopranen Anu Komsi.

Göteborg Baroque har blivit något av en instituition i Göteborg med sina populära konsertserier I Christinae kyrka. Nu gästar de Göteborgs Konserthus med ett omfångsrikt Bachprogram under ledning av Magnus Kjellson onsdag 9 december kl 19.30: Kantaterna Nun komm, der Heiden Heiland och Herrscher des Himmels (ur Juloratoriet), Magnificat samt Konsert för oboe och violin. Solister är sångarna Anna Jobrant, Amanda Flodin, Tobias Nilsson, Martin Vanberg, Martin Thörnqvist och Jan H Börjesson samt violinisten Bjarte Eike och oboisten Per Bengtsson.

Från Stockholm kommer Kungliga filharmonikernas chefdirigent Sakari Oramo och sopranen Anu Komsi. Konserterna med Göteborgs Symfoniker torsdag 10 december kl 19.30 & fredag 11 december kl 18 innehåller Beethovens Leonoreuvertyr nr 3, Saariahos Leino Songs, Sibelius Luonnotar samt Prokofjevs storskaliga femte symfoni som skattades mycket högt av tonsättaren: ”Jag komponerade den sommaren 1944 och anser det arbete jag lade ned på dess skapande som mycket betydelsefullt, inte bara beroende på det konstnärliga material den innehåller utan också på grund av det faktum att jag hade återvänt till symfoniformen efter ett uppehåll på hela 16 år. Verket betecknar kulminationen på en lång period i min konstnärliga verksamhet. Min avsikt var att skriva en symfoni om andens storhet.”

För mer information, kontakta:

Stefan Nävermyr, redaktör & informatör, tel 031-726 53 45

www.gso.se