Crash Course - upptäck orkesterns hemligheter med Västra Götalands ungdomssymfoniker!

I föreställningen Crash Course ger Vägus svar på allt du vill veta om orkestern men aldrig vågat fråga. I en helt ny version av Benjamin Brittens kanske mest kända och älskade orkesterverk The Young Person’s Guide to the Orchestra från 1946 får publiken en inblick i de innersta hemligheterna.

Vad finns det till exempel för likhet mellan ett valthorn och en trädgårdsslang? Och vem i orkestern kan spela den allra högsta tonen? I första akten framförs också Méditation ur Thaïs av Massenet, Stjärnornas krig av John Williams, Super Mario Brothers Theme av Koji Kondo och Happy av Pharell Williams.

Efter paus spelas Dmitrij Sjostakovitjs symfoni nr 13 ”Babij Jar”, tonsatta dikter av poeten Jevgenij Jevtusjenko. Texterna berör judarnas förföljelse och har nyöversatts till svenska. Babij Jar är den ravin där massavrättningar skedde under andra världskriget. Symfonin blev en drabbande protest mot rasism och förtryck i dåvarande Sovjetunionen – ett högst angeläget tema även i dag. Vid uruppförandet 1962 sägs att Nikita Chrusjtjov försökt stoppa verket, utan att lyckas, däremot möttes det av en talande tystnad från pressen.

Västra Götalands Ungdomssymfoniker spelar klassiskt på ett sätt som inte lämnar någon utanför. Vägus består av 80 av Västra Götalands bästa unga musiker mellan 14 och 20 år.

GÖTEBORGS KONSERTHUS ONS 1 FEB KL 19.30

Musik av Britten, Massenet, J Williams, Kondo, P Williams & Sjostakovitj

Västra Götalands ungdomssymfoniker

Manskör

Dirigenter Simon Phipps & Andreas Eriksson

Nils Gustén bas

Shirin Golchin & Mikael Klaening skådespelare

Regi Charlotta Sairio

För mer information, kontakta:

Stefan Nävermyr, redaktör, 031-726 53 45 stefan@gso.se

Göteborgs Symfoniker, Sveriges Nationalorkester, bildades 1905 och består idag av 109 musiker.Sedan 2013 är amerikanske Kent Nagano konstnärlig rådgivare och förste gästdirigent för Göteborgs Symfoniker. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 etablerade sig orkestern efter internationella turnéer och drygt 100 skivinspelningar bland Europas främsta orkestrar. Denna utveckling tog ytterligare ett steg framåt med Gustavo Dudamel, chefdirigent 2007-2012, en av vår tids mest uppmärksammade dirigenter.

Göteborgs Symfoniker är en del av Västra Götalandsregionen. Förste huvudsponsor: Volvo. Huvudsponsorer: SEB & GP.