Dubbelt upp för Walton och cellisten Daniel Müller-Schott

Det slår gnistor om Daniel-Müller-Schotts spel, det har han visat vid tidigare gästspel i Göteborg. Nu ger han sig i kast med Willian Waltons färggranna cellokonsert från 1956 och framträder även i pianokvartetten som komponerades när Walton bara var 18 år gammal.

Daniel Müller-Schott är en av de främsta cellisterna i sin generation. Han har redan framträtt med världens ledande orkestrar och dirigenter och har bland annat samarbetat med violinisten Anne-Sophie Mutter och pianisten och dirigenten André Previn. Recensenterna är överväldigade: "Den fängslande unge cellisten Daniel Müller-Schott från Tyskland är en orädd musiker med en glödande teknik... men än mer imponerande är hans underbara, fylliga ton och hans omsorg om varje liten detalj i uttrycket." (The New York Times).
Torsdag 23 april kl 19.30 spelar han Waltons cellokonsert under ledning av dirigenten Mark Wigglesworth som också leder Göteborgs Symfoniker i Rachmaninovs andra symfoni. Denna spelas även fredag 24 april kl 18 vid en After Work-konsert - det bästa sättet att avsluta en arbetsvecka. Med efterföljande mingel i Götaplatsfoajén där dryck och förtäring ingår.

BARN- OCH FAMILJEKONSERTER: MÅRTENS RESA
Lördag 25 april kl 13 & 15 blir det en högtidsstund för hela familjen med oboisten Mårten Larsson, Hvilakvartetten och pianisten Erik Risberg. Mårten är sju år och vi får följa med honom på en båttur på det stora Ishavet! Med sin oboe vill han prata med de stora valarna som bor i det djupa, kalla vattnet. Mårtens resa är en musikalisk båttur som bjuder på kända visor, klassiska mästerverk och spännande möten. Hissa segel!

KAMMARKONSERT MED MUSIKER UR GÖTEBORGS SYMFONIKER
Daniel Müller-Schott dyker upp på nytt tillsammans med musiker ur Göteborgs Symfoniker i Brahms andra stråksextett och Waltons pigga pianokvartett (vid pianot: Erik Risberg) söndag 26 april kl 18. Två härliga verk som inte spelas varje dag - missa inte detta tillfälle!

Det finns möjlighet att intervjua artisterna. Kontakta:

Stefan Nävermyr, redaktör & pressinformatör