Göteborgs Konserthus fortsätter skapa nya kontaktytor med publiken

I den tredje konserten i konsertserien Världen i Konserthuset gästar palestinska artisten och oud-spelaren Adnan Joubran Stenhammarsalen med ett band skickliga musiker. I ett evenemang en vecka före konserten är publiken välkommen till samtal och framträdande med instrumentet oud i fokus – ett arrangemang tillsammans palestinska kulturcentret, Solens Port.

Två konserter i konsertserien är avverkade, den första med António Zambujo var i september och den andra med Förbjudna Orkestern senast på Planetafestivalen. Båda konserterna fyllde Stenhammarsalen med publik och nu är det dags för den tredje konserten i serien, med den palestinske musikern Adnan Joubran som spelar på det uråldriga stränginstrumentet oud.

– Adnan Joubran kommer från en, i den arabiska världen mycket känd musikerfamilj där pappan också är oudmakare. Adnans musik, som är en mix av orientaliska klanger, jazz och flamenco har tagit honom både till Olympia i Paris och Carnegie Hall i New York, säger Monika Wade som är Världen i Konserthusets presentatör.

– Adnan har också ett band med skickliga musiker med sig, bland annat saxofonisten Jorge Prado som är en levande legend i flamencokretsar och har spelat med Paco de Lucia och Chick Corea.

Konserthusets nya koncept, att samarbeta med potentiella publikgrupper i ett gemensamt förarrangemang, testades senast tillsammans med svensk-portugisiska föreningen, då i samband med António Zambujos konsert. Försöket var lyckat och nu söker Konserthuset fler kontaktytor med publiken, denna gång i samarbete med Palestinska kulturcentret i Göteborg. Tordagen den 16 november, arrangeras ett förevent i kulturcentrets lokal, Solens Port, som ligger i Linnéstaden.

– Tanken med arrangemanget är att den som är nyfiken och vill veta mer ska ges möjlighet att komma mer förberedd till konserten, med en förförståelse om instrumentet oud och Joubrans musik, säger Monika Wade.

Den som vill är välkommen att njuta traditionell arabisk buffé (meze) till självkostnadsprisoch samtidigt ta del av ett seminarium av och med den lokale oudspelaren Rami Yaassoub. Det blir alltså samtal om vad en oud är varvat med livemusik.

– Det vore jättekul om också publik som inte har någon direkt anknytning tilI Palestina eller musik från mellanöstern tar chansen att uppleva evenemanget, det är fri entré, säger Jihad Eshmawi, från Palestinska kulturcentret.

Förevenemanget “Vem är Joubran och vad är en oud?” har fri entré och arrangeras 16/11 kl 18:00 på Solens Port, Tredje Långgatan 26 A:

Adnan Joubran spelar i Stenhammarsalen i Konserthuset vid Götaplatsen den 25 november kl 19:30:

------------

Världen i Konserthuset har en säsong full av upptäckter! Ta del av hela programmet:

www.gso.se/program/varlden-i-konserthuset/

Göteborgs Symfoniker, Sveriges Nationalorkester, bildades 1905 och består idag av 109 musiker. Från och med säsongen 2017-2018 är Santtu-Matias Rouvali chefdirigent för Göteborgs Symfoniker. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 etablerade sig orkestern efter internationella turnéer och drygt 100 skivinspelningar bland Europas främsta orkestrar. Denna utveckling tog ytterligare ett steg framåt med Gustavo Dudamel, chefdirigent 2007-2012, en av vår tids mest uppmärksammade dirigenter.

Göteborgs Symfoniker är en del av Västra Götalandsregionen. Förste huvudsponsor: Volvo. Huvudsponsorer: SEB & GP.