Göteborgs Symfoniker får egen spårvagn

När Gustavo Dudamel ska ge sin första konsert som chefdirigent för Göteborgs Symfoniker passar han också på att avtäcka en ny spårvagn som döps till Göteborgs Symfoniker. Ceremonin sker den 3 september kl 16 på Drottningtorget i Göteborg. Redan kl 15.30 finns musiker från Göteborgs Symfoniker på plats och spelar i den nya spårvagnen samt i Ringlinjens gamla vagn från början av 1900-talet. När avtäckningen är klar kör de båda vagnarna en runda i stan på ca 20 min. Förväntningarna är mycket stora när Gustavo Dudamel för första gången står framför Göteborgs Symfoniker som orkesterns chefdirigent den 5 september kl 19.30. På programmet står Beethovens Symfoni nr 8 och Richard Strauss En alpsymfoni, musik som spänner från glädjefull wienklassicism till romantisk orkesterprakt av grannaste slag. PRESSINBJUDAN Det ges möjlighet att intervjua Gustavo Dudamel under spårvagnsturen den 3 september som avslutas vid Korsvägen. Därefter samlas deltagare och inbjudna gäster på Heaven 23 i Hotell Gothia där vi firar dopet med en räksmörgås. Även då finns Gustavo Dudamel och orkestermedlemmar tillgängliga. Anmälan görs till: Stefan Nävermyr, redaktör & pressinformatör Tel 031-726 53 45, 0702-18 20 77