Göteborgs Symfoniker och Esa-Pekka Salonen gör det igen!

1982 gjorde Esa-Pekka Salonen omskriven debut med Göteborgs Symfoniker och nu möts de igen i Östersjöfestivalen. Det blir ett uruppförande av Pär Lindgrens orkesterverk Siren(s) samt Mahlers Kindertotenlieder med Lilli Paasikivi och Sibelius femte symfoni. Programmet ges i Berwaldhallen i Stockholm 24 augusti kl 19 samt i Göteborgs Konserthus 25 augusti kl 19.30. Det är första gången Göteborgs Symfoniker medverkar i Östersjö-festivalen och förväntningarna är stora. Samarbetet med Esa-Pekka Salonen har varit sparsmakat men framgångsrikt, hans debut med Göteborgs Symfoniker 1982 uppmärk-sammades stort av recensenter och publik och därefter följde årliga framträdanden till och med 1985, samt ett gästspel 1995. Sibelius femte symfoni har djupa traditioner hos både dirigent och orkester vilket öppnar dörrarna för nya upptäckter i Sibelius musik. Tonsättaren fick de första impulserna till symfonin när han hörde förbiflygande svanar sjunga, ett storslaget motiv som spelas av trumpeterna i finalen. Den finska mezzosopranen Lilli Paasikivi arbetar i de främsta internationella konsert- och operahusen. Hon har som solist vid Helsingforsoperan gjort en lång rad framträdanden i operor som Bizets Carmen, Sallinens Kung Lear, Mozarts Così fan tutte och Rossinis Barberaren i Sevilla. Som konsertsångerska har hon bland annat samarbetat med Los Angeles filharmoniker och Esa-Pekka Salonen, New Yorks filharmoniker och Lorin Maazel samt Philharmoniaorkestern. Nu framträder Lilli Paasikivi i Mahlers gripande Kindertotenlieder som färgats av tragiska dödsfall hos tonsättarens syskon och barn. Pär Lindgren (f 1952) är verksam som professor i komposition vid Musikhögskolan i Stockholm och som tonsättare med brett register. Bengt Emil Johnson skriver: ”Han arbetar med begrepp som rörelseenergi, spänningar i intervaller och tidsflöden – med mikrotonalitet och melodik där orkesterns rumslighet betonas. I sitt nya verk utnyttjar Pär Lindgren också instrument utanför podiet vilket ger möjlighet till tidsfördröjningseffekter – klanger passerar genom rummet som överflygande fåglar.” För bilder och mer information, kontakta: Stefan Nävermyr, redaktör & pressinformatör Tel 0702-18 20 77