Gränslösa klanger i seminarieform på Folkmusikkafeét i Göteborg

Konsertserien Världen i konserthuset gästas av en trio med Gränslösa klanger från Japan, Indien och Sverige i slutet av april. I ett evenemang veckan innan konserten är publiken välkommen att värma upp i seminarieform, där en av trions musiker, Suranjana Ghosh berättar om musiken och instrumentet tabla – i ett samarrangemang med Folkmusikkafeét.

Två konserter återstår av konsertserien i vår, Rytmer från Mali i maj och Gränslösa klanger i slutet av april då Japan-Indien-Sverige vävs samman i klanger, rytmer, improvisationer och melodier. Det är en helt ny trio virtuoser från olika musiktraditioner som bjuder på en blandning av nordindisk och japansk musik tillsammans med skandinavisk jazz- och folkmusik. Trion är Karin Nakagawa koto och sång, Anders Hagberg flöjter och sopransaxofon och Suranjana Ghosh tabla och mouth percussion.

– Suranjana Ghosh från Calcutta är en av få professionella kvinnliga tablaspelare. Hon har stött på motstånd, men hennes musik har ändå spridits över världen. Rytmerna och melodierna har överskridit alla gränser, säger Monika Wade som är ansvarig för föreventet.

Konserthusets koncept, att samarbeta med olika publikgrupper och arrangörer i ett gemensamma förevent inför konserterna, har gett mersmak. Senaste föreventet arrangerades tillsammans med Palestinska kulturcentret i samband med oud-spelaren Adnan Joubrans konsert och på fredag 20 april, upprepas konceptet med seminariet “Vem är Suranjana och vad är en tabla?”

– Tanken med föreventet är att den som är nyfiken eller vill veta mer ska ges möjlighet att komma mer förberedd till konserten, med en förförståelse om instrumenten och trion Japan-Indien-Sveriges musik. Förhoppningsvis når vi ut till nya publikgrupper som kan mötas på samma gränsöverskridande sätt som i musiken, säger Monika Wade.

Kenneth Henriksson på Folkmusikkaféet, som följt hur Anders Hagberg kopplat ihop olika musikvärldar på scenen i tidigare projekt, tycker att konstellationen Japan-Indien-Sverige är något alldeles extra.

– Jag hade förmånen att uppleva trions musik på Planetafestivalen i höstas, då de gjorde sitt första framträdande. Det var magiskt och jag ville se dom igen. Jag måste ha varit en av de första som köpte biljett till deras konsert i Stenhammarsalen, säger Kenneth Henriksson från Folmusikkaféet.

Föreventet “Vem är Suranjana och vad är en tabla?” har fri entré och arrangeras fredag 20/4 kl 18:00 på Folkmusikkaféet, Allégården, Södra Allégatan 4.

----

Länk till “Vem är Suranjana och vad är en tabla?” på Facebook: https://www.facebook.com/events/1844888565803637/

Världen i Konserthusets konsert Gränslösa klanger äger rum i Stenhammarsalen i Konserthuset vid Götaplatsen den 27 april kl 19:00 Länk till hemsida: https://www.gso.se/program/konserter/japan-indien-sverige/2018-04-27-19:00/

----

Världen i Konserthuset har en säsong full av upptäckter! Ta del av hela programmet via länk:

Göteborgs Symfoniker, Sveriges Nationalorkester, bildades 1905 och består idag av 109 musiker. Från och med säsongen 2017-2018 är Santtu-Matias Rouvali chefdirigent för Göteborgs Symfoniker. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 etablerade sig orkestern efter internationella turnéer och drygt 100 skivinspelningar bland Europas främsta orkestrar. Denna utveckling tog ytterligare ett steg framåt med Gustavo Dudamel, chefdirigent 2007-2012, en av vår tids mest uppmärksammade dirigenter.

Göteborgs Symfoniker är en del av Västra Götalandsregionen. Förste huvudsponsor: Volvo. Huvudsponsorer: SEB & GP.