Leif Ove Andsnes spelar Griegs pianokonsert med Göteborgs Symfoniker under ledning av Santtu-Matias Rovali - på gsoplay.se i 4K!

Konserter med Göteborgs Symfoniker i ännu högre bildkvalitet

I dag släpps den allra första konsertinspelningen med Göteborgs Symfoniker i 4K, det högupplösta bildformat som ger ännu bättre skärpa och färger. Leif Ove Andsnes spelar Griegs pianokonsert och Santtu-Matias Rouvali dirigerar Sjostakovitjs femte symfoni vid en konsert – stor publiksuccé med stående ovationer - som kan ses utan kostnad på gsoplay.se.

På Symfonikernas eget digitala konserthus gsoplay.se, med tittarsiffror på drygt 3 miljoner per år, läggs varje månad flera nya konserter ut. Och från och med i höst filmas allt i 4K, det högupplösta format som ger rena biokänslan hemma om man har en modern tv med 4K-kapacitet.

De nya hightech-kamerorna från Panasonic har finansierats av Symfonikernas nya sponsor Cobham Gaisler som producerar avancerade processorer för de mest krävande sammanhang, bland annat i satelliter.

- Vårt arbete handlar om kommunikation - överföring och behandling av information i allt från komplicerade datorsystem till rymdsonder som skickas till månen. Teknik som tillåter avancerad kommunikation både maskiner och människor emellan. Därför kändes det helt naturligt för oss att sponsra GSOplay som sänder fantastiska, digitala konserter med Göteborgs Symfoniker till hela världen, säger Cobham Gaislers vd Sandi Alexander Habinc.

Alla konserter kan också ses i GSOplay-apparna, på Apple TV etc.

Vad är 4K?

Formatet 4K har fyra gånger högre upplösning - det vill säga detaljrikedom - än en vanlig tv-utsändning (HD). I 4K är skärmen 3840 x 2160 pixlar jämfört med vanligt tv:s 1920 x 1080 pixlar. 4K kallas också Ultra HD och ger enligt tillverkarna ”knivskarpa bilder med massor av djup”. På GSOplay kan du se skillnaden.

gsoplay.se

Göteborgs Symfoniker, Sveriges Nationalorkester, bildades 1905 och består idag av 109 musiker. Från och med säsongen 2017-2018 är Santtu-Matias Rouvali chefdirigent för Göteborgs Symfoniker. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 etablerade sig orkestern efter internationella turnéer och drygt 100 skivinspelningar bland Europas främsta orkestrar. Denna utveckling tog ytterligare ett steg framåt med Gustavo Dudamel, chefdirigent 2007-2012.

Göteborgs Symfoniker är en del av Västra Götalandsregionen. Förste huvudsponsor: Volvo. Huvudsponsorer: SEB, GP, Cobham & Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.