Kristina Lugns Tant Blomma på musikaliska äventyr

Kristina Lugns ovanliga dagmamma fortsätter att röra om i sin värld. Föreställningen Tant Blomma rymmer ur sin kruka innehåller nya sånger och text skrivna direkt för Göteborgs Symfoniker. Framförs av skådespelaren Mirja Burlin och orkestern under ledning av Anna-Maria Helsing.

Mirja Burlin gestaltar den välbekanta figuren:

- Tant Blomma ger sig ut på en musikalisk resa. Hon har lämnat livet som dagmamma och flyttar till Konserthuset, under podiet.

Föreställningen har bearbetats av Mirja Burlin och Mats Kjelbye, producent för barn- och ungdom hos Göteborgs Symfoniker. Musiken har komponerats och arrangerats av Martin Schaub.

Skådespelerskan och sångerskan Mirja Burlin har medverkat i uppsättningar på flera olika scener i landet samt gjort radioteater, musikal och revy och medverkat i filmer som Siv sover vilse och Tyskungen. Hon har också spelat titelrollen i Kristina Lugns pjäs Karlsson som gavs på Teater Brunnsgatan Fyra i Stockholm där författaren var konstnärlig ledare 1997-2011.

- Jag frågade om hon ville skriva något för barn och hon svarade att ”det var ett uppdrag för roligt att tacka nej till”. Hennes ingång var hur man kan få barn att förstå att konst och musik är viktiga för en människas utveckling. Det kändes viktigt för henne.

Tant Blomma rymmer ur sin kruka

FAMILJEKONSERT Göteborgs Konserthus lördag 19 november kl 15

SKOLKONSERTER 15-18 november kl 9 & 11

Musik bl a av Martin Schaub, Vivaldi, Bizet och Charlie Chaplin

För mer information, kontakta: Stefan Nävermyr, redaktör, 031-726 53 45 stefan@gso.se

Göteborgs Symfoniker, Sveriges Nationalorkester, bildades 1905 och består idag av 109 musiker.Sedan 2013 är amerikanske Kent Nagano konstnärlig rådgivare och förste gästdirigent för Göteborgs Symfoniker. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 etablerade sig orkestern efter internationella turnéer och drygt 100 skivinspelningar bland Europas främsta orkestrar. Denna utveckling tog ytterligare ett steg framåt med Gustavo Dudamel, chefdirigent 2007-2012, en av vår tids mest uppmärksammade dirigenter.

Göteborgs Symfoniker är en del av Västra Götalandsregionen. Förste huvudsponsor: Volvo. Huvudsponsorer: SEB & GP.