Lars-Erik Larssons Förklädd gud med Höstlovskören!

På höstlovet varje år träffas unga sångare och musiker från Västsverige i Göteborgs Konserthus för att utvecklas som sångare och musiker. Som final blir det stor konsert den 1 november kl 18. I år är det Lars-Erik Larssons populära Förklädd gud som står på programmet tillsammans med musik av Debussy och Britten.

Höstlovskören med orkester har övat i flera dagar inför konserten på onsdag. Ungdomar har hörts sjunga och spela i övningsrum och lokaler i hela Konserthuset – stämningen är helt klart laddad!

Lars-Erik Larssons Förklädd gud är sedan premiären 1940 ett av de mest omtyckta verken i den svenska repertoaren. Med sitt fredsbudskap och sin hyllning till naturen och musiken har Förklädd gud blivit ett viktigt och uppskattat inslag på senhösten – på många håll framförs verket regelbundet varje år.

Onsdag 1 november kl 18.00 Göteborgs Konserthus

DEBUSSY Noël des enfants qui n’ont plus de maisons

BRITTEN Ballad of Little Musgrave and Lady Barnard

BRITTEN Children’s Crusade

L-E LARSSON Förklädd gud

HÖSTLOVSKÖREN MED ORKESTER

SIMON PHIPPS dirigent

ANNA FORSEBO sopran

ANDREAS LANDIN baryton

MEDLEMMAR I HÖSTLOVSKÖREN recitatörer

Höstlovskören med orkester genomförs i samarbete med VÄGUS Västra Götalands Ungdomssymfoniker, Kultur i Väst och Riksförbundet Unga Musikanter.

För mer information, kontakta:

Stefan Nävermyr, redaktör, 031-726 53 45stefan@gso.se

Göteborgs Symfoniker, Sveriges Nationalorkester, bildades 1905 och består idag av 109 musiker. Från och med säsongen 2017-2018 är Santtu-Matias Rouvali chefdirigent för Göteborgs Symfoniker. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 etablerade sig orkestern efter internationella turnéer och drygt 100 skivinspelningar bland Europas främsta orkestrar. Denna utveckling tog ytterligare ett steg framåt med Gustavo Dudamel, chefdirigent 2007-2012, en av vår tids mest uppmärksammade dirigenter.

Göteborgs Symfoniker är en del av Västra Götalandsregionen. Förste huvudsponsor: Volvo. Huvudsponsorer: SEB & GP.