Ljuv musik i Göteborgs Konserthus: Smetanas Moldau och Kroumata i högform

Polske dirigentkometen Krzysztof Urbanski leder Göteborgs Symfoniker i tre laddade konserter den 2, 3 & 4 december. Här möts Smetanas vibrerande stråkar och Kroumatas explosiva slagverk.

Krzysztof Urbanski är tveklöst en av de mest begåvade dirigenter som debuterat de senaste åren. Han är ny chefdirigent för Trondheims symfoniorkester och har redan geniförklarats av flera kritiker. När han dirigerade Göteborgs Symfoniker i Sjostakovitjs tionde symfoni i mars skrev GP:s Magnus Haglund: ”Med en begåvad dirigent är [detta] ett verk där orkestern får tillfälle att verkligen slå ut i full blom. Så skedde också, vilket åter ledde till utsökta insatser…”

För ett första möte med denne karismatiske dirigent rekommenderar vi After Work-konserten fredag 3 december kl 18 med fantastisk musik, mingel och mat.

Bedrich Smetana (1824-1884) lämnade Prag under ett antal år för att verka som dirigent i Göteborg. Här träffade han bland annat göteborgskan Fröjda Benecke som han tillägnade flera kompositioner. Smetana återvände till Prag, blev sedermera döv, men fortsatte att komponera. Mellan 1874 och 1889 skrev han de symfoniska dikterna Mitt fosterland som Göteborgs Symfoniker kommer att framföra tre delar ur – inte minst Moldau som för alltid tagit en plats på den klassiska musikens topplista.

Sven-David Sandströms Konsertstycke för slagverk och orkester uruppfördes 3 oktober 2003 i Göteborgs Konserthus i samband med Kroumatas 25-årjubileum. Nu kommer slagverksensemblen tillbaka för att återigen framföra det hyllade verket.

Göteborgs Konserthus torsdag 2 december kl. 19.30, & lördag 4 december kl 15. After Work med Smetanas tre tondikter fredag 3 december kl 18.

För mer information och intervjuer kontakta:
Stefan Nävermyr
Redaktör & informatör, Göteborgs Symfoniker AB