Musik möter makt och religion

Snart går startskottet för en helt ny föreläsningsserie på Göteborgs Konserthus. Den kände idéhistorikern Sven-Eric Liedman och musikvetaren Jan Ling kommer på ett underhållande sätt att utforska relationen mellan musik och samhället runt omkring.

Jan Ling och Sven-Eric Liedman har båda varit professorer vid Göteborgs universitet, Ling i musikvetenskap och Liedman i idé- och lärdomshistoria. Liedman är även en kritikerrosad författare som vann Augustpriset 1997.

I årtionden har Liedman och Ling tillsammans diskuterat förhållandet mellan idé och musik. Nu samlar de sig till en större, sammanfattande serie om hur mötena - och ibland sammanstötningarna - mellan musik och idé kan se ut.

De har valt sex stora övergripande teman som fantasin, makten och religionen för sina dialoger. Med många musikexempel, bland vilka Ling kommer att framföra några på piano, vill de göra mötet mellan idéer och musik både historiskt levande och angeläget för nutidens människor.

Föreläsningarna äger rum i Stenhammarsalen i Göteborgs Konserthus kl 18.00.

Program:

16/9 Fantasi och musik

14/10 Religion och musik

25/11 Makt och musik

20/1 Modernitet och musik

24/2 Tid och musik

14/4 Form, innehåll och musik

För mer information, kontakta:

Anna Flytström, vik. redaktör & pressinformatör

E-post: anna@gso.se