Ny animerad film och musik med Barockakademin Göteborgs Symfoniker

Fyra animationsutbildningar har skapat filmer som här får världspremiär till livemusik av Barockakademin Göteborgs Symfoniker. Animatörer och musiker gestaltar i spetsprojektet Apokalyps eller inte? berättelser kring miljöförstörelse, utarmning, krig och orättvisor. Föreställningen åker också på turné till Mellerud, Kungshamn, Vara, Trollhättan och Frölunda.

Kort avsnitt ur en av filmerna i projektet Apokalyps eller inte:

Från filmen Paradens slut som gjorts av elever på animationslinjen vid Sörängens Folkhögskola i Nässjö. I handlingen skildras en parad, fyra ryttare som symboliserar pest, kolera, svält och krig, döden som samlar själar samt katastrofens verkningar i olika skeenden. Musik ur Drottningholmsmusiken av Johan Helmich Roman.

APOKALYPS ELLER INTE?

Barockakademin Göteborgs Symfoniker

13 nov kl 19 Kulturbruket på Dal, Mellerud

14 nov kl 13 & kl 19 Folkets Hus, Kungshamn

15 nov kl 10 & kl 13 Vara Konserthus

16 nov kl 18.30 N3, Trollhättan

17 nov kl 18 Frölunda Kulturhus

25 nov kl 13 Göteborgs Konserthus

(Ges även som skolkonserter i Göteborg 21-24 nov)

Ett samarbete mellan Göteborgs Symfoniker och Stockholms Dramatiska Högskola, Högskolan Väst och Sörängens Folkhögskola.

För mer information, kontakta:

Stefan Nävermyr, redaktör, 031-726 53 45

stefan@gso.se

Göteborgs Symfoniker, Sveriges Nationalorkester, bildades 1905 och består idag av 109 musiker. Från och med säsongen 2017-2018 är Santtu-Matias Rouvali chefdirigent för Göteborgs Symfoniker. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 etablerade sig orkestern efter internationella turnéer och drygt 100 skivinspelningar bland Europas främsta orkestrar. Denna utveckling tog ytterligare ett steg framåt med Gustavo Dudamel, chefdirigent 2007-2012, en av vår tids mest uppmärksammade dirigenter.

Göteborgs Symfoniker är en del av Västra Götalandsregionen. Förste huvudsponsor: Volvo. Huvudsponsorer: SEB & GP.