Joakim Odelberg startar ett nytt projekt med Göteborgs Symfoniker.

Nytt musik- och naturfilmsprojekt med Göteborgs Symfoniker och Joakim Odelberg

Lagom till Göteborgs 400-årsjubileum 2021 landsätts ett unikt projekt med helt ny orkestermusik av fem nordiska tonsättare och exklusivt filmmaterial av Joakim Odelberg från havsmiljöer i Norden med omnejd. Vid premiären kommer filmbilderna att visas på väggar och tak i Stora salen i Göteborgs Konserthus, en spektakulär projektion som omfamnar och drar in publiken i naturmiljöerna på ett makalöst sätt till tonerna från Göteborgs Symfoniker.

- Ett sådant här projekt där två konstformer möts med naturen i centrum är mycket ovanligt, och det kommer att få hög prioritet och stort fokus hos oss i Göteborgs Symfoniker. Det går helt i linje med våra tankar kring vad som är angeläget för oss människor i dagens värld, säger Sten Cranner, vd och konstnärlig chef för Göteborgs Symfoniker.

Filmaren, dykaren och programledaren Joakim Odelberg har ett starkt miljöengagemang och bedriver ett omfattande arbete med att informera om hur skör miljön är, och hur viktigt det är att var och en tar sitt ansvar. Också i vår del av världen.

– Det är en dröm jag har haft, att förena Norden från sandstränder i Danmark till polarområden i norr. Vi kommer göra ett statement och inte flyga en meter under inspelningen. Det kommer att bli knepigt rent logistiskt men det går, säger han.

Snart tar han och teamet tåget till Bergen och sedan segelbåt upp längs den norska kusten. Resan går också till Island och Svalbard. Projektet innefattar även forskare.

– Vi vill visa på det allt det vackra men samtidigt göra publiken medveten om den hotbild som finns. Det kommer bli en odyssé, en installation, med Göteborg som slutstation. Hela salen kommer användas för projiceringen: späckhuggare kommer att simma i taket och glaciärer och norrsken skimra på väggarna.

Allting i flödet av helt nyskriven musik av fem internationellt etablerade nordiska tonsättare. Några är i princip klara och de resterande kommer snart på plats. Kompositörerna - alla med brinnande miljöintresse - kommer att få preliminärt filmmaterial av Odelberg och sedan skapa sin musik utifrån detta. När all musik är klar sker slutredigeringen av filmen. Och premiär blir det alltså om två år, sommaren 2021.

Info finns på denna länk som kontinuerligt kommer att uppdateras under projektets framskridande:

Göteborgs Symfoniker, Sveriges Nationalorkester, bildades 1905 och består idag av 109 musiker. Från och med säsongen 2017-2018 är Santtu-Matias Rouvali chefdirigent för Göteborgs Symfoniker. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 etablerade sig orkestern efter internationella turnéer och drygt 100 skivinspelningar bland Europas främsta orkestrar. Denna utveckling tog ytterligare ett steg framåt med Gustavo Dudamel, chefdirigent 2007-2012.

Göteborgs Symfoniker är en del av Västra Götalandsregionen. Förste huvudsponsor: Volvo. Huvudsponsorer: SEB, GP, Cobham & Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.