Radiorösten Bodil Asketorp ny föreläsare hos Göteborgs Symfoniker

Den 6 april presenteras hela säsongen 2018-2019 med Göteborgs Symfoniker men dessförinnan avslöjar vi några nyheter. En av dem är att SR P2s kända radioröst Bodil Asketorp kommer att ge underhållande föreläsningar i serien Bodils bitar vid sex tillfällen under säsongen.

Under våren kommer vi varje vecka att lyfta fram höjdpunkter ur den kommande säsongens fina uppbåd av artister, konserter och evenemang i Göteborgs Konserthus 2018-2019.

Bodil Asketorp är välkänd för alla som lyssnat på P2. Hennes trygga skånska och stora kärlek till musiken har lockat många lyssnare genom åren. Nu kommer hon till Göteborg för att leda föreläsningsserien Bodils bitar där hon tar sig an ämnena på sitt eget personliga sätt:

- Vi utgår såklart kring den klassiska musik som står på programmet i Göteborgs Konserthus. Jag älskar tonsättarberättelser, sanna eller falska. Från musikanekdoter till analyser. Musikhistoriens ”trösklar” eller övergångar, ”förbjudna” ackord, vad är ful musik - och när?

Bodil Asketorp är musikvetare med fil kand från musikvetenskapen i Lund. Hon har föreläst i musikhistoria på Malmö musikhögskola och musikvetenskapen i Lund. Hon började på Sveriges Radio 1989 där hon har varit tablåredaktör, nattpratare, musikläggare för Dagens dikt, domare i Bit för bit, bisittare och programledare i Ring till musiken och Önskekonserten med mera.

Bodils bitar 2018-2019

11 sept  Richard Strauss i fokus

6 nov  Felix Mendelssohn - oratoriet Elias i fokus

11 dec  Hannigan, Stravinsky och Rucklarens väg

5 feb  Bruckner och hans symfoniska värld

26 mars  Våroffer - en skandal?

7 maj  Alma och Gustav - paret Mahler

Bodil Asketorp efterträder Sixten Nordström som under flera år ledde föreläsningsserien Sixtens sexa i Göteborgs Konserthus.

Abonnemang säsong 2018-2019 släpps till försäljning 6 april kl 9.00.

För mer information och bilder, kontakta:

Stefan Nävermyr, redaktör, 031-726 53 45stefan@gso.se

Göteborgs Symfoniker, Sveriges Nationalorkester, bildades 1905 och består idag av 109 musiker. Från och med säsongen 2017-2018 är Santtu-Matias Rouvali chefdirigent för Göteborgs Symfoniker. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 etablerade sig orkestern efter internationella turnéer och drygt 100 skivinspelningar bland Europas främsta orkestrar. Denna utveckling tog ytterligare ett steg framåt med Gustavo Dudamel, chefdirigent 2007-2012, en av vår tids mest uppmärksammade dirigenter.

Göteborgs Symfoniker är en del av Västra Götalandsregionen. Förste huvudsponsor: Volvo. Huvudsponsorer: SEB & GP.