Skönsång på absolut högsta nivå i Göteborgs Konserthus

De kommande veckorna väntar högtidsstunder för alla sångälskare. Då framträder nämligen Rigmor Gustavsson, Cecilia Bartoli och Renée Fleming i Göteborgs Konserthus.

Den här tvåveckorsperioden - som domineras av kvinnliga artister - inleds dock av en pianist: 20-åriga Lise de la Salle som redan lagt världen för sina fötter. Washington Post skrev: "Under stora delar av konserten måste publiken påminna sig om att andas... upprymdheten höll i sig varje sekund ända tills hon lyfte händerna från klaviaturen." Hon spelar Ravels livliga och rörande G-durkonsert under Lawrence Foster som dirigerar Göteborgs Symfoniker i ett helfranskt program den 29 april kl 19.30: Faurés Pelleas och Melisande, Roussels andra svit ur Bacchus och Ariane samt Dukas Trollkarlens lärling (känd från Disneys Fantasia).

Rigmor Gustafsson är sångerskan man inte kan motstå. Med sin unika scennärvaro och genuina musikalitet har hon nått en publik långt utanför jazzens elitkretsar. Hon har sedan karriären inleddes på 1990-talet etablerat sig som en av Sveriges stora jazzsångerskor och har höjts till skyarna av den internationella kritikerkåren. Nu gästar hon jazzserien i Göteborgs Konserthus den 4 maj kl 19.30 med sin kvartett som består av Eric Harland, piano, Lars Danielsson, bas och Jonas

Östholm, trummor.

Sång av mer explosivt slag bjuder den italienska divan Cecilia Bartoli på. I sitt program "Maria Malibran - romantisk revolution" gör hon ett porträtt av den spanska sångerskan Maria Malibran som under sin korta och självförbrännande karriär på 1800-talet skänkte världen skandaler, succéer och sångkonst av vidunderligt slag. Cecilia Bartoli framträder med Orchestra la Scintilla den 12 maj kl 19.30.

Två dagar senare kommer vår tids kanske mest firade sopran - amerikanskan Renée Fleming, mottagare av Polarpriset 2008. Hon sjunger den fantastiska slutscenen ur Richard Strauss opera Capriccio. Konserten är ett gästspel av Orchestre de Paris och chefdirigenten Christoph Eschenbach som visar upp orkesterns hela prakt i Bruckners nionde symfoni den 14 maj kl 19.30.

Dessförinnan, den 10 maj kl 18, framträder violinisten Sara Trobäck Hesselink - nyligen utsedd till ny förste konsertmästare efter Christer Thorvaldsson - samt medlemmar ur Göteborgs Symfoniker och gästande musiker vid en kammarkonsert där Chaussons lilla mästerverk Konsert för violin, piano och stråkkvartett utgör huvudnumret. Chausson (1855-1899) komponerade raffinerad och utsökt genomarbetad musik som skulle ha fått mycket större uppmärksamhet om han inte avlidit i förtid vid en cykelolycka. På programmet står också Mozarts första pianokvartett (med Johan Ullén vid pianot) samt Brahms Scherzo ur FAE-sonaten.

Vill du intervjua artisterna? Kontakta då:

Stefan Nävermyr, redaktör & pressinformatör