Till det som är vackert vinner pris för bästa internationella film i Pusan

Samuel Fröler gör comeback som dirigent, Göteborgs Symfoniker och Konserthuset medverkar i Lisa Langseths internationellt prisade film.

Till det som är vackert, regisserad av Lisa Langseth och med Alicia Vikander och Samuel Fröler i huvudrollerna, tilldelades i fredags priset för bästa film i den internationella tävlingen Flash Forward på Pusan International Film Festival.

– Jag är djupt hedrad av detta fina pris. Det betyder så mycket för mig och alla som jobbat med filmen, säger Langseth.

Till det som är vackert
handlar om 20-åriga förortstjejen Katarina, som när hon snubblar över ett klipp med Mozarts Requiem på Youtube blir besatt av den klassiska musiken och gör en kulturell klassresa. Katarina, som spelas av Alicia Vikander, dras in i ett drama fyllt av passion, hat och urgamla maktstrukturer. Rollen som hennes älskare, den betydlige äldre dirigenten Adam, görs av Samuel Fröler.

Manuset är skrivet av Lisa Langseth och är inspirerat av hennes egen teaterpjäs Den älskade.

Filmen är producerad av Helen Ahlsson, Tre vänner.

Huvudrollsinnehavaren Alicia

Vikander under presentationen

av filmen i Pusan.

Foto: Chung Sung-Jun

Filmen som har biopremiär den 22 oktober kommer under hösten att visas

på Bio Roy i Göteborg.

För intervjuer med skådespelare och regissör och mer information kontakta Pelle Strandberg 0709-662833, pelle@strandberghaage.se

Urban Ward

Kommunikationschef Göteborgs Symfoniker AB

031-7265315, urban.ward@gso.se

PS! Ryktet säger att filmen kommer att få ett italienskt filmpris redan i morgon tisdag!

Secret of Mana – Fear of the Angels
"Har man någonsin spelat kommer man att få rysningar", säger konferencier Orvar Säfström. Fortfarande finns biljetter till dataspelskonserten med Göteborgs Symfoniker. Torsdag - Fredag 11- 12 november. Studentrabatt