Topplaget i världens bästa orkesterliga på turné i Sverige!

Det är med glädje och stolthet Göteborgs Symfoniker AB presenterar det första svenska besöket av världens mest hyllade och omtalade ungdomsorkester: Simón Bolívar Youth Orchestra of Venezuela med sin chefdirigent Gustavo Dudamel. Ett gästspel med en massa spännande sidoprojekt som samlas under rubriken Simón Bolívarfestival – fem späckade dagar i juni 2010.

- Att få bjuda in denna fantastiskt kompetenta orkester med över 200 medlemmar är en musikalisk höjdpunkt i sig, men det ger oss också en möjlighet att manifestera den klassiska musikens värde som enande kraft för ungdomar med vitt skilda bakgrunder. Orkesterspel och annat musicerande ger ungdomar ny erfarenhet, ökat självförtroende och stärkt identitet vilket berikar vårt samhälle, säger Helena Wessman, VD och konstnärlig chef för Göteborgs Symfoniker AB.

Gustavo Dudamel är sedan 2007 chefdirigent för Göteborgs Symfoniker. Planerna på att få hit hans hemlandsorkester Simón Bolívar Youth Orchestra of Venezuela har funnits i flera år och nu har de äntligen kunnat förverkligas. Huvudansvariga för projektet är Göteborgs Symfoniker AB och Västra Götlandsregionen, men även andra parter bjuds in.

- Regionstyrelsen har beslutat om ett bidrag på 2,5 miljoner kr från Västra Götalandsregionen, säger Kenneth Orrgren, ordförande i Göteborgs Symfoniker AB. GSAB:s styrelse har utsett Robin Mannheimer till projektledare och han ansvarar inför styrelsens presidium och VD för planering och genomförande av projektet.

- Vi har inlett kontraktsförhandlingar med Bolívarorkesterns internationella agent i London och har tagit kontakt med bland andra Göteborgs Stad och Göteborgs universitet, säger VD Helena Wessman.

- Vårt primära mål med besöket är att nå ut till nya lyssnargrupper och sprida den entusiasm Simón Bolívar Youth Orchestra of Venezuela står för, säger hon.

- Här finns både glädje och respekt och ett förstklassigt musicerande. Utöver det vill vi genom seminarier och workshops visa unga musiker, politiker, tjänstemän, lärare, forskare och massmedier att musiken är en sammanbindande och utvecklande kraft som kommer hela samhället till godo.

Simón Bolívar Youth Orchestra of Venezuela är topplaget i världens bästa orkesterliga – El Sistema som startades 1975 av José Antonio Abreu, musiker, administratör och eldsjäl som lyckats vinna både statlig finansiering och internationell respekt för sitt projekt som idag består av över 100 ungdomsorkestrar och ytterligare hundratals barnorkestrar i Venezuela. Han kommer förhoppningsvis själv att berätta El Sistemas framgångssaga vid Göteborgsbesöket med orkestern.

En viktig del i besöket är att lägga grunden för en svensk modell av El Sistema i samarbete med skolor, kulturskolor, studieförbund och ungdomsgårdar i regionen.

- Vi har alla förutsättningar för att lyckas, säger VD Helena Wessman.

- Infrastruktur och pedagogisk kompetens finns ju redan genom kulturskolornas verksamhet. Det som krävs är förnyad samordning och ökade resurser så att orkestermusiken kan finnas med i exempelvis ungdomsgårdarnas verksamhet. Kulturskolorna i Angered vill prova en sådan här modell redan nästa höst. Jag tror och hoppas att många andra är villiga att följa efter.

För mer information, kontakta:

Helena Wessman, konstnärlig chef och VD, tel 031-726 53 04

Stefan Nävermyr, redaktör & informatör, tel 031-726 53 45