Uppdaterad app för livekonserter med Göteborgs Symfoniker

Över en miljon besök om året – GSOplay är helt klart en succé: ”Trendsättare på on-line-utbudets arena” konstaterar tidskriften Gramophone. Nu lanseras den nya, uppgraderade premiumappen som gör livekonserterna med Göteborgs Symfoniker och ledande internationella dirigenter och solister till ännu större upplevelser.

- Vi är både glada och stolta över den nya premiumappen som efter månader av utveckling blivit precis så bra som vi hade hoppats. Att folk över hela världen kan se konserterna med Göteborgs Symfoniker känns fantastiskt, säger Eva Essvik, publikutvecklare.

- På GSOplay kan nybörjare på ett överskådligt sätt upptäcka ny, attraktiv musik medan vana lyssnare lätt hittar sina favoriter.

Just nu kan man bland annat uppleva Stravinskys Petrusjka med Symfonikernas nye chefdirigent Santtu-Matias Rouvali samt Tjajkovskijs Symfoni nr 6 ”Pathétique” med Manfred Honeck, unika konsertinspelningar som endast finns här. Se hela utbudet: https://www.gso.se/en/gsoplay/coming/

GSOplay erbjuder kostnadsfria livekonserter både på hemsidan och med den ordinarie gratisappen. Med den nya premiumappen som lanseras den 12 september får man ännu fler möjligheter och större utbud till låg kostnad (99 kr/halvår). Gränssnittet är helt nytt med snygga lösningar och intuitiva funktioner som gör det till ett rent nöje att välja bland konserterna. Här är alla uppdateringar:

Längre tillgång till konserterna

Med premiumkonto får man tillgång till många konserter i 90 dagar i stället för ordinarie 30 dagar.

Större utbud, mer att välja på

GSOplays arkiv växer ständigt. Man kan söka efter sina favoriter och spela konserten hur många gånger man vill.

Exklusiva intervjuer och spännande bakgrundsmaterial

I premiumversionen av appen finns exklusiva intervjuer med solister och dirigenter.

Ladda ner och lyssna utan avbrott

Som premiumanvändare kan man ladda ner konserterna genom vår offline-funktion.

Ledande branschtidskriften Gramophone har kallat Göteborgs Symfoniker och Berlins filharmoniker föregångare på området: ”De här två orkestrarna är trendsättare på on-line-utbudets arena”. GSOplay kan ses på nätet, Android- och Apple-enheter samt på Apple-tv (fjärde generationen).

Göteborgs Symfoniker, Sveriges Nationalorkester, bildades 1905 och består idag av 109 musiker.Sedan 2013 är amerikanske Kent Nagano konstnärlig rådgivare och förste gästdirigent för Göteborgs Symfoniker. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 etablerade sig orkestern efter internationella turnéer och drygt 100 skivinspelningar bland Europas främsta orkestrar. Denna utveckling tog ytterligare ett steg framåt med Gustavo Dudamel, chefdirigent 2007-2012, en av vår tids mest uppmärksammade dirigenter.

Göteborgs Symfoniker är en del av Västra Götalandsregionen. Förste huvudsponsor: Volvo. Huvudsponsorer: SEB & GP.