Uruppföranden och franskt gästspel med Göteborgs elitensemble Gageego!

Göteborgs egen elitensemble för samtida musik, Gageego!, presenterar ny svensk och internationell musik vid en konsert i Göteborgs Konserthus den 1 nov kl 18. Det blir uruppföranden av svenska tonsättarna Kim Hedås och Åke Parmerud samt musik av Esa-Pekka Salonen, Olga Neuwirth och fransmannen Philippe Hurel - som själv är på plats för instuderingen av sitt verk Step och även leder ett seminarium på Högskolan för scen och musik.

Internationellt aktade Philippe Hurel komponerar framförallt orkesterverk och kammarmusik som framförts både i Europa och övriga världen. Han har erhållit det berömda Rompriset samt priser från Siemensstiftelsen och SACEM (Société des auteurs, compositeurs et éditeurs de musique). Tillsammans med Pierre-André Valade (som gästade Göteborgs Symfoniker och Gageego! i början av oktober) grundade han 1990 ensemblen Court-circuit och är fortfarande dess konstnärlige ledare. Stycket Step (2006) för flöjt, klarinett, slagverk och piano/ synthesizer skrevs som en hyllning till jazzsaxofonisten Michael Brecker (1949-2007) som var med och grundade jazzgruppen Steps Ahead. Vid sitt Sverigebesök kommer Philippe Hurel att delta i instuderingen av Step tillsammans med dirigenten Gunno Palmqvist, samt även att leda ett seminarium på Högskolan för scen och musik. Philippe Hurels gästspel är en del av Re:new, ett europeiskt nätverk för utbyte av repertoar som finansieras av EU.

Vid konserten uruppförs också två stycken av Kim Hedås: Kan bara vara intresserad & Bara - två varianter på samma tema - som skrivits på beställning av Gageego!. Idén till styckena fick Kim Hedås när hon läste poeten Lina Ekdahls Vad är det som skall utföras? från 2004. Lisa Ekdahl medverkar själv som recitatör. Göteborgstonsättaren Åke Parmerud representeras av Crystal Counterpoint och det nyskrivna verket Nude Descending a Staircase som inspirerats av konstnären Marcel Duchamps epokgörande målning med samma titel. På programmet står också Esa-Pekka Salonens Floof samt Verfremdung/Entfremdung av österrikiska Olga Nuewirth som bland annat samarbetat med Nobelpristagaren Elfride Jelinek.

För mer information, kontakta:

Max Käck, tel 0708-880609

Stefan Nävermyr, tel 031-726 53 45