Världspremiär i Göteborg för nyskriven slagverkskonsert!

Den 18 september är det världspremiär för "Glorious Percussion" på Göteborgs konserthus. Verket är skrivet av Sofia Gubajdulina som är en av vår tids mest spännande tonsättare.

Tisdagen den 16 september kl 15.30 finns Sofia Gubajdulina och musikern Anders Loguin på plats i Konserthuset för intervjuer. Det finns även möjlighet att vara med under någon av tisdagens repetitioner.

Sofia Gubajdulina föddes 1931 i fd Sovjetunionen. Hon är en av vår tids mest efterfrågade kompositörer och har vunnit många prestigefyllda priser, bland annat Polarpriset 2002. Utmärkande för Gubajdulinas musik är oväntade sätt att kombinera slagverk med andra instrument och "Glorious Percussion" är inget undantag. Ett stort antal slagverksinstrument, som stämda gongar, marimba och vibrafon samsas på scen med en stor orkester.

Inför uruppförandet av "Glorious Percussion" berättar Sofia Gubajdulina att det som skiljer verket från tidigare kompositioner är slagverkarnas roll. De framför notlösa improvisationer som för tankarna tillbaka till den muntliga berättartraditionen. Gammal mystik möter modern musik på ett alldeles speciellt sätt.

"Glorious Percussion" kommer att framföras av Göteborgs Symfoniker under ledning av Gustavo Dudamel, tillsammans med den nya slagverksensemblen Glorious Percussion, som tagit sitt namn efter verket.

Glorious Percussion består av Anders Loguin, Anders Haag, Eirik Raude, Robyn Schulkowskyoch Mika Takehara. Anders Loguin har turnerat över hela världen som slagverkare och är dessutom professor på Kungliga Musikhögskolan och ansvarig för slagverksutbildningen.

"Glorious Percussion" spelas den 18 september kl 19.30 i Göteborgs Konserthus, 19 september kl 19.30 i Vara Konserthus och 20 september kl 15.00 i Göteborgs Konserthus. Torsdagens konsert kommer även att direktsändas i P2.

För mer information, kontakta:

Anna Flytström, vik. redaktör & pressinformatör

E-post:anna@gso.se