Ture Herrgårdh, förra årets vinnare av Polstjärnepriset, med Göteborgs Symfoniker.

Västsveriges mest spännande musiktävling

Polstjärnepriset heter den och finalen går den 5 januari kl 15 i Göteborgs Konserthus. Här fajtas fyra unga musiker i åldern 14-18 år. Det blir en nervkittlande eftermiddag när några av landets mest musikaliska unga solister framträder med Göteborgs Symfoniker. Fri entré, och för alla som inte kan ta sig till Konserthuset sänds tävlingen direkt i GSOplay.se.

Upplägget är rafflande: de fyra finalisterna spelar var sitt stycke med orkestern och sedan blir det paus med omröstning. Därefter spelar merparten av de unga musiker som varit med i Polstjärnepriset tillsammans med orkestern. Och så koras  årets vinnare av det prestigefyllda priset som består av 50 000 kr i prispengar och en kurs vid Nationellt centrum för musiktalanger.

Förra årets vinnare, trumpetaren Ture Herrgårdh, framträder också vid konserten. Dirigenter är Rumon Gamba och Andreas P Hansson.

Följ Polstjärnepriset på facebook fram till finalen.

Göteborgs Symfoniker, Sveriges Nationalorkester, bildades 1905 och består idag av 109 musiker. Från och med säsongen 2017-2018 är Santtu-Matias Rouvali chefdirigent för Göteborgs Symfoniker. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 etablerade sig orkestern efter internationella turnéer och drygt 100 skivinspelningar bland Europas främsta orkestrar. Denna utveckling tog ytterligare ett steg framåt med Gustavo Dudamel, chefdirigent 2007-2012.

Göteborgs Symfoniker är en del av Västra Götalandsregionen. Förste huvudsponsor: Volvo. Huvudsponsorer: SEB, GP, Cobham & Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.