Christina Björklund, vd på GöteborgsOperan, ny styrelseledamot i SVT

Pressmeddelande   •   Apr 09, 2019 09:08 CEST

GöteborgsOperans vd Christina Björklund är ny styrelseledamot i SVT.

GöteborgsOperans vd Christina Björklund har valts till ny ledamot i Sveriges Televisions styrelse.

Förvaltningsstiftelsen för Sveriges Radio, Sveriges Television och Utbildningsradion nominerade tidigare i år Christina Björklund till ny ledamot i SVT:s styrelse.

Igår, måndag den 8 april, togs det formella beslutet på SVT:s bolagsstämma.

– Jag är stolt och glad över uppdraget att sitta i SVT:s styrelse och hoppas att jag med mina erfarenheter, som vd för en av Sveriges största kulturinstitutioner, kan bidra med perspektiv och kunskaper som stärker SVT. Att vara styrelseledamot i SVT är ett relevant och viktigt uppdrag som kompletterar mitt arbete som vd på GöteborgsOperan, säger Christina Björklund.

Christina Björklund tillträdde som GöteborgsOperans vd i september 2017. Hon har engagerat sig starkt i frågor som rör arbetsmiljöfrågor och ledarskap och har förnyat ledningsstrukturen. Hon har tidigare bland annat varit vd och koncernchef för Hallpressen AB.

Styrelserna i public service-bolagen fattar beslut om verksamhetens allmänna inriktning men aldrig om programmens innehåll, eller nyhetsvärdering. Ledamöterna ska vara personer som har god förankring i det svenska samhället, erfarenhet från olika kompletterande områden som kultur, folkbildning och näringsliv. Alla ledamöter utses för ett år.

Pressfrågor GöteborgsOperan: press@opera.se, 031-10 80 35

Mer om styrelseledamöterna i public service-bolagen: http://www.forvaltningsstiftelsen.se/

Kommentarer (0)

Kommentera