Katarina Karnéus som Norma på GöteborgsOperan. Foto: Mats Bäcker

Katarina Karnéus får Svenska Dagbladets Operapris 2018 för rolltolkningen av Norma på GöteborgsOperan

Hovsångerskan Katarina Karnéus får SvD:s Operapris för ”sin enastående gestaltning av den svårbemästrade titelrollen i Bellinis Norma på Göteborgsoperan”.
– Jag tvekade inte en sekund att säga ja till rollen, trots att jag var medveten om vilken enorm utmaning det skulle bli, säger Katarina Karnéus, som kommer att tilldelas priset i samband med konserten Höstglöd den 23 november.

Hela motiveringen lyder:
"Svenska Dagbladets Operapris tilldelas mezzosopranen Katarina Karnéus för sin enastående gestaltning av den svårbemästrade titelrollen i Bellinis ”Norma” på Göteborgsoperan. Med en total behärskning av hela det vokala registret laddar hon varje fras med maximalt uttryck. Katarina Karnéus sjunger med intellektet, kroppen och hjärtat."

– Jag är överväldigande glad och tacksam att få ta emot Svenska Dagbladets Operapris för min insats som Norma på GöteborgsOperan. Jag tvekade inte en sekund att säga ja till rollen, trots att jag var medveten om vilken enorm utmaning det skulle bli, och att det ledde till en sådan stor succé är fantastiskt, säger Katarina Karnéus, som sedan 2012 är knuten till GöteborgsOperan där hon gjort en lång rad komplexa roller, som drottning Gertrude i Ambroise Thomas Hamlet, den specialskrivna rollen som svärmodern i Hans Gefors Notorious och Klytaimnestra i Richard Strauss Elektra.

”Makalös”, ”magnifik”, ”svindlande bra”, ”klangligt glödande” och ”enastående”. En enad kritikerkår hyllade Katarina Karnéus gestaltning av titelrollen i Bellinis opera Norma, som gavs på GöteborgsOperans Stora scen i vintras.

Nu i höst finns flera chanser för GöteborgsOperans publik att uppleva Katarina Karnéus på scen: både som Fricka i Wagners Rhenguldet (premiär 17 november) och som solist i Höstglöd den 23 november – en konsert med rysk orkestermusik av Musorgskij och Tjajkovskij, där Karnéus kommer att sjunga sånger av finländske Jean Sibelius, lyriskt tonsatta svenska dikter av bland andra Fröding och Runeberg, tillsammans med GöteborgsOperans Orkester.

Under konsertkvällen den 23 november kommer hon att ta emot Svenska Dagbladets Operapris.

– Jean Sibelius sånger ligger mig varmt om hjärtat särskilt sångerna ur Opus 37, däribland den berömda sången ”Flickan kom ifrån sin älsklings möte” och ” Var det en Dröm” som jag har spelat in på CD för skivbolaget Hyperion med pianisten Julius Drake. Nu får jag möjligheten att sjunga dessa sånger med orkester för första gången, vilket jag ser fram emot, säger Katarina Karnéus.

I vår kommer Katarina Karnéus att sjunga Santuzza i Cavalleria rusticana när den ges ihop med Pagliacci på GöteborgsOperan.

Katarina Karnéus är utbildad vid Trinity College of Music i London och vid National Opera Studio. 2015 tilldelades hon medaljen Litteris et Artibus och vid sidan om framträdanden på världens allra största scener är hon sedan 2012 knuten till GöteborgsOperan. I juni 2018 utnämndes Katarina Karnéus till hovsångerska.

Svenska Dagbladets Operapris har delats ut sedan 1977. Priset utdelas som tack för en betydande insats på den lyriska teaterns område under det gångna spelåret, såväl opera som balett/dans kommer i fråga. Priset är på 25 000 kronor. Det är i år 40 år sedan priset delades ut till en mezzosopran.
2003 gick priset till GöteborgsOperans Orkester.

För pressfrågor och intervjuförfrågningar, kontakta press@opera.se, 031-10 80 35