Pietro Rizzo blir ny chefdirigent på GöteborgsOperan

Pressmeddelande   •   Apr 05, 2006 12:52 CEST

Tillträder 1 augusti 2006

Pietro Rizzo har utsetts till GöteborgsOperans nya chefdirigent. De avslutande MBL-förhandlingarna hölls i går eftermiddag.

Pietro Rizzo kommer senast från Aalto Musiktheater i Essen där han har arbetat som förste dirigent i tre år. Dessförinnan var han engagerad som dirigent vid Nationaloperan i Helsingfors i tre år och har bland annat gästat Rimsky-Korsakovoperan i St Petersburg, Wien Volksoper, Rossinifestivalen, Litauens symfoniorkester och orkestern vid Teatro Communale i Bologna. Sedan 2002 är han gästprofessor vid Flanders Opera Studio i Gent och ger där regelbundet master classes i italiensk operarepertoar. Under våren 2007 kommer han att debutera på Deutsche Oper, Berlin med Cavalleria Rusticana.

Pietro Rizzo är 32 år och kommer från Rom, Italien. Han började sin musikaliska karriär som violinist i Italien och tog sin masterexamen i musik vid Southern Methodist University i Dallas, USA, 1996. Där väcktes också hans intresse för att dirigera och mellan 1997 och 2000 studerade han orkesterledning vid Sibeliusakademien i Helsingfors.

Under säsongen 2006-2007 kommer Pietro Rizzo att dirigera Falstaff och La Traviata på GöteborgsOperan. Han har tidigare i år dirigerat Trettondagskonserten och Falstaff på GöteborgsOperan.

Vi hälsar honom välkommen till oss!

Christina Bjerkander

Christina Bjerkander