GöteborgsOperans Danskompani. Foto: Lennart Sjöberg

Starka minidokumentärer om GöteborgsOperans dansare

Ett hyllat och prisat kollektiv. Men vilka är de 38 dansarna? GöteborgsOperan har gjort minidokumentärer om var och en av dansarna. Vi får se dem repetera, svettas, skratta och både röra sig och röras – många hinner på några få sekunder berätta om ögonblick som förändrat deras dansliv.
Du kan tjuvkika redan nu.

GöteborgsOperans Danskompani är ett av Europas allra främsta och största kompanier för nutida dans. Kompaniet tilldelades nyligen kritikernas eget pris: Svenska Teaterkritikers Förenings Danspris 2017 – som för första gången gick till ett helt kompani.

Danskompaniet arbetar med vår tids mest uppburna koreografer och gästspelar för utsålda hus över stora delar av världen. Men det är på GöteborgsOperan de hör hemma.

Det är här dessa 38 dansare från drygt 20 länder samlats för att tillsammans utmana sig själva och skapa ny, vacker, skitig, rolig, allvarlig konst i världsklass. Och i filmerna, under samlingsnamnet Close-up, möter du dem en och en. I närbild.

Filmerna är minidokumentärer på en minut. Sekunder fullmatade med rörelse och närhet. På tisdag kväll får allmänheten chans till en förhandstitt, efter en öppen repetition inför världspremiären av S&S den 3:e mars.

– Varje dansare är en enastående konstnär och en omistlig del av den kedja som utgör ett danskompani. Vi gör filmerna för att öka medvetenheten om och synligheten för GöteborgsOperans dansare, och för att få publiken och kompaniet närmare varandra. Vi vill lyfta fram varje personlighet och visa vilka unika artister vi har i Göteborg. Helt enkelt få en glimt av varje människa. Jag hoppas att de som ser filmerna blir stolta och inspirerade, och kanske får en liten inblick i det här yrkets processer, säger Katrín Hall, konstnärlig ledare för GöteborgsOperans Danskompani.

Katrín Hall har länge arbetat för att skapa en närmare kontakt mellan dansarna och framförallt hemmapubliken i Göteborg och Västsverige. Hon har initierat öppna repetitioner, gratis för besökarna, som blivit omedelbart fullsatta. Lägg till fysiska introduktioner – där publiken före en föreställning kan få en egen fysisk rörelse-förståelse för dans och för verket de strax ska se.

Under våren 2018 kommer filmerna gradvis att publiceras på bland annat sociala medier, med start nu i vecka sju. Filmerna kommer också att finnas tillgängliga på opera.se/close-up

Titta redan nu på två av filmerna nedan.

Film och redigering: Steve Lorenz.

Michael Munoz

Frida Dam Seidel

En första tjuvtitt för publiken:
Öppen repetition, tisdag 13 februari, kl 18:30, Stora scen
(gratis men biljett krävs) där kompaniet repeterar delar ur dansverket Autodance av Sharon Eyal, inför världspremiären den 3 mars. Läs mer om S&S här: http://sv.opera.se/forestallningar/s-s-2017-2018/

För intervjuförfrågningar och andra pressfrågor, kontakta press@opera.se, 031-10 80 35