1 miljon kan tänka sig springa GöteborgsVarvet

1 miljon kan tänka sig springa GöteborgsVarvet

I en nyligen genomförd undersökning av svenska folkets motionsvanor toppade GöteborgsVarvet
listan över motionslopp som flest löptränande svenskar kan tänka sig att delta i.

Av de svenskar som tränar regelbundet (minst 1-2 gånger per vecka utöver vardagsmotion) och som löptränar som en del av sin träning – så är GöteborgsVarvet det populäraste motionsloppet. Totalt kan över 1 miljon svenskar tänka sig att delta i GöteborgsVarvet.

- Vi är stolta över det stora intresset för GöteborgsVarvet. Noterbart i undersökningen är också att av de svenskar som tränar regelbundet så ökar andelen kvinnor som löptränar som en del av sin träning mycket kraftigt, säger Varvsgeneralen Bo Edsberger.

Populäraste motionsloppen bland löptränade svenskar:*

Tävling

+1 %
Bellmanstafetten
+2 %
Kan inte tänka mig att delta i något lopp
+5 %

I undersökningen framgår även att av de svenskar som tränar regelbundet så har andelen kvinnor som löptränar som en del av sin träning ökat med 38 % under de senaste två åren.

* Ansvarigt analysföretag för undersökningen är Sponsor Insight. Undersökningen genomfördes via e-post den 22 april – 5 maj 2013 och bygger på en riksrepresentativ marknadsundersökning i befolkningen från 18 år och uppåt. Frågan som ställdes var ”I vilka av följande motionslopp/tävlingar skulle du kunna tänka dig att delta?” Respondenten fick ange flera alternativ.

Bo Edsberger, Varvsgeneral 070-772 78 87

Foto: Kajsa Juslin (GöteborgsVarvet 2013)