​Annika Knutsson blir chef för Göteborgsvarvet

​Annika Knutsson blir chef för Göteborgsvarvet

I måndags, den 28 oktober, beslutade styrelsen för Göteborgs Friidrottsförbund att tilldela Annika Knutsson rollen som tillförordnad förbundschef för Göteborgs Friidrottsförbund, samt Race director för Göteborgsvarvet, till och med den 1 juni 2020.

De senaste två åren har Annika Knutsson arbetat som projektledarchef för Göteborgsvarvet, samt ingått i förbundets ledningsgrupp. Tidigare har hon varit engagerad i flera stora evenemang, t. ex. Inomhus-EM i friidrott, EuroSkills (Yrkes-EM) och EM i ridsport. Annika är även utbildad civilingenjör där hon haft flera uppdrag inom energisektorn.

- Vi är glada att Annika Knutsson tackade ja till detta uppdrag, styrelsen har stort förtroende för Annika, som har en gedigen erfarenhet av evenemang och känner vår organisation väl, säger Jahja Zeqiraj, ordförande Göteborgs Friidrottsförbund.

Det är nu knappt 200 dagar kvar till den 16 maj 2020 och den 41:e upplagan av Göteborgsvarvet. Utöver Göteborgsvarvet finns flera andra evenemang och mycket att se fram emot inom friidrotten under året.

- Jag är glad för förtroendet att få leda vår organisation, med många duktiga medarbetare som har stort driv och passion för verksamheten. Jag ser fram emot att tillsammans med dem och övriga inblandade ta mig an friidrotts- och evenemangsåret 2020, säger Annika Knutsson.

Annika Knutsson har sedan den 17 oktober, då tidigare förbundschefen valde att avsluta sina uppdrag inom Göteborgs Friidrottsförbund, haft rollen som tf förbundschef för Göteborgs Friidrottsförbund, samt Race director för Göteborgsvarvet. Ett tillförordnande som nu alltså förlängts till den 1 juni 2020.

Fler upplysningar:
Annika Knutsson, tf förbundschef och Race director, mobil 070-564 27 45
Jahja Zeqiraj, ordförande Göteborgs Friidrottsförbund, mobil 072-855 37 58

Foto:
Göteborgsvarvet, Götaplatsen 2019. Fotograf Daniel Jirblad.
Annika Knutsson. Fotograf Glenn T Unger.

Göteborgsvarvet, som mäter en halv maraton (21 097,5 meter), avgörs den 16 maj 2020 för 41:a gången sedan premiären 1980. Under Göteborgsvarvetveckan genomförs även Trailvarvet, Stafettvarvet, Specialvarvet, Yoga Run, Cityvarvet, Lilla Varvet och Minivarvet. Totalt förväntas cirka 80 000 löpare delta i något av Varvetloppen under Göteborgsvarvetveckan 2020. Under tävlingsveckan arrangeras även den stora sport- och hälsomässan Göteborgsvarvet Expo. Under året arrangerar Göteborgsvarvet också Jubileumsloppet, Lindholmenstafetten, Urban Run, Mud Run, Running Talks, Varvetmilen och Göteborgsvarvet Virtual Run.

Göteborgsvarvet arrangeras av Göteborgs Friidrottsförbund till förmån för friidrottsverksamheten i regionen. Cirka 4000 funktionärer är engagerade. Överskottet går direkt tillbaka till idrottsrörelsen för att investeras i föreningarnas ungdomsverksamhet och driften av träningsanläggningen Friidrottens Hus.