GöteborgsVarvet delade ut 1,3 miljoner till välgörenhet

GöteborgsVarvet delade ut 1,3 miljoner till välgörenhet

En check på 1,3 miljoner överlämnades till organisationerna Clowner utan Gränser, Mentor och Stadsmissionen vid GöteborgsVarvets invigning på torsdagskvällen.

Pengarna kommer från de 2 500 löpare som ställer upp och springer för välgörenhet i GöteborgsVarvet.

– Detta betyder väldigt mycket för alla dem som jobbar i tysthet med små medel för att göra Göteborg till en bättre stad att växa upp i, menar Anette Tingets, ansvarig för insamling och kommunikation på Stadsmissionen och berättar att pengarna bland annat kommer att användas till sommarkollon.

Clowner utan Gränser kommer att använda sin del för att jobba med akrobatik och underhållning bland gatubarn i flyktingläger i Rwanda, Burma och på Västbanken.

– För oss är detta jätteviktigt eftersom vi är en projektorganisation och inte har någon verksamhet och därmed inte syns i Sverige. Väldigt många barn i världen är svårt understimulerade och vi vet att effekter av vår verksamhet märks långt efter att vi åkt hem, berättar Jennifer Vidmo, generalsekretare i Clowner utan Gränser.

För Mentor är det också särskilt betydelsefullt att synas i Göteborg.

– Vi har haft svårt att hitta mentorer i Göteborg. Det är kö av ungdomar både i Stockholm och Göteborg som behöver en vuxen att prata med. Vi är otroligt tacksamma för löparnas stöd, säger Karin Jordås, generalsekreterare i Mentor.

Detta var andra året GöteborgsVarvet satsat på välgörenhet.

– Vi har bara goda erfarenheter. Det är ett stort tryck från många organisationer som vill delta så till nästa år kommer vi att släppa in flera nya. Vi kommer också att låta fler löpare springa för välgörenhetsorganisationerna, säger Bo Edsberger, tävlingsledare för GöteborgsVarvet.

Bo Edsberger, tävlingsledare, 070-7727889
Göran Byhlin, pressansvarig 070-559 02 37