Göteborgsvarvet och Finspångs kommun i nytt samarbete

Göteborgsvarvet och Finspångs kommun i nytt samarbete

Under våren 2017 utökar Göteborgsvarvet sin satsning på folkhälsa i ett nytt samarbete med Finspångs kommun. I februari startar ”HEJA Finspång” med kostnadsfria löparskolor för barn.

- Det känns fantastiskt att kunna erbjuda kostnadsfri och ledarledd träning för barn efter skoltid. HEJA Finspång blir en viktig del i kommunens integrationsarbete då barn från olika delar av Finspång kommer träna tillsammans, säger Finspångs integrationsstrateg Michael Fogelström Muuslijevic.

Göteborgsvarvet har sedan 2012 satsat på hälsofrämjande verksamheter för barn och vuxna. Målet med arbetet är att minska den ojämlikhet i hälsa som finns på samhällsnivå. Arbetet med löparskolor för barn startade 2013 i Gårdsten och under våren 2016 utökades satsningen till HEJA Göteborg och löparskolor erbjöds i två nya områden, Lövgärdet och Hammarkullen. Nu kommer alltså även löparskolorna och HEJA till Finspång.

- Det är spännande att göra detta tillsammans med Finspångs kommun! Tillsammans kan vi nå ut till fler barn, öka intresset för fysisk aktivitet samt förståelsen för vad som påverkar hälsan, säger Varvsgeneralen Bo Edsberger.

Den 21 maj 2017 är det avslutning och barnen som deltagit i HEJA Finspång får chansen att åka till Göteborg och tillsammans springa Lilla Varvet.

HEJA Finspång drar igång i februari. Löparskolan arrangeras två gånger i veckan under våren och riktar sig till barn mellan 10-12 år.

Läs mer om Göteborgsvarvets folkhälsoarbete
Läs mer om Lilla Varvet

Mer info:
Bo Edsberger, Varvsgeneral Göteborgsvarvet, 070-772 78 89
Michael Fogelström Muuslijevic, Finspångs kommun, 070-3346449

Foto: Finspångs kommun. Från vänster: Estelle Montler Göteborgsvarvet, Michael Fogelström Muuslijevic och Kirsi Aronsson Finspångs kommun, Bo Edsberger Göteborgsvarvet.

"HEJA" står för: health, empowerment, joy, activity.
Health: Utifrån deltagarnas förutsättningar vill vi skapa möjligheter till en livsstilsförändring och bättre hälsa.
Empowerment: Vi vill stärka deltagarnas egenmakt och deras tilltro till att påverka sitt eget liv och sin hälsa.
Joy: Löparskolorna blir en social mötesplats där deltagarna kan känna delaktighet, glädje och gemenskap.
Activity: Med ett varierat aktivitetsutbud introduceras deltagarna till rörelse och fysisk aktivitet i deras närområde. Träningspassen kompletteras med teoretiska hälsomoment.