GöteborgsVarvet samlar in miljoner till välgörenhet

GöteborgsVarvet samlar in miljoner till välgörenhet

GöteborgsVarvet arrangeras av Göteborgs Friidrottsförbund till förmån för friidrottsverksamheten i regionen. Överskottet går direkt tillbaka till idrottsrörelsen för att investeras i föreningarnas ungdomsverksamhet och driften av Friidrottens Hus.

Men GöteborgsVarvet bidrar inte bara till idrotten, arrangören gör också en stor satsning på välgörenhet. Sedan 2011 och fram till idag har GöteborgsVarvet samlat in totalt 3,9 miljoner kronor till välgörande ändamål. Pengarna kommer från de löpare som ställer upp och väljer att springa för välgörenhet i GöteborgsVarvet.

– GöteborgsVarvet motiverar många att träna, stödjer idrotten och har nu
även blivit en stark kanal för välgörenhet. Vi är stolta över denna satsning
och ser fram emot att utveckla den ytterligare inför kommande år
, säger
Varvsgeneralen Bo Edsberger.

De organisationer GöteborgsVarvet har valt att samarbeta med 2013 och som kommer att dela på 1,3 miljoner insamlade kronor i år är Clowner utan Gränser, Mentor och Stadsmissionen.

I GöteborgsVarvet 2013 har nu kvoten av öronmärkta startplatser för välgörenhet passerats. Sista chansen att knipa en välgörenhetsplats i Varvet är idag,  den 19 februari kl 11.00.