GöteborgsVarvet Teamsponsor till Skidskyttelandslaget

GöteborgsVarvet Teamsponsor till Skidskyttelandslaget

GöteborgsVarvet går in som Teamsponsor till Svenska Skidskytteförbundet. Samarbetet har som syfte att skapa mervärden till GöteborgsVarvets löpare och publik, samt att stärka rekryteringen av framtida skidskyttar.

GöteborgsVarvets löpare och publik kommer kunna ta del av samarbetet via prova-på-aktiviteter, föreläsningar och andra överraskningar fram till start.

Dessutom kommer företag och privatpersoner erbjudas möjlighet att anmäla sig och starta i en speciell startgrupp i GöteborgsVarvet 2013.  Redan den 1 januari öppnar anmälan till denna startgrupp exklusivt för de som vill utmana skidskyttelandslagets stjärnor.

Tillsammans bildar deltagarna startgruppen Sweden Team. Deltagare i gruppen erhåller bland annat en blågul funktionströja från Adidas och många exklusiva överraskningar fram till Varvet. Dessutom redan nu ett mål att sikta på som motiverar i löparspåret. Hela 99 procent av alla som springer Varvet tycker nämligen att ”GöteborgsVarvet motiverar mig att träna”.

- Detta är ett unikt sponsorskap inom idrotten. Två idrotter dra nu nytta av varandras framgångar för att utvecklas vidare, säger Bo Edsberger, tävlingsledare för GöteborgsVarvet.

GöteborgsVarvets sponsorskap möjliggör även för Skidskytteförbundet att göra riktade satsningar mot ungdomar och nyfikna vuxna att utöva skidskytte.

- Det här är helt nytt i skidskyttevärlden att man knyter till sig en partner som så aktivt  tar ansvar för utvecklingen av en hel idrott, säger Ingemar Arwidson som är Generalsekreterare i Sv Skidskytteförbundet.

GöteborgsVarvet, som mäter en halv maraton (21 097,5 meter), avgörs nästa gång den 12 maj 2012 för 33:e gången sedan premiären 1980. 2013 avgörs tävlingen lördagen den 18 maj. Under GöteborgsVarvshelgen genomförs även Stav, Special, Lilla, Mellan och Mini GöteborgsVarvet. Totalt förväntas cirka 75 000 löpare delta i något av Varvsloppen under GöteborgsVarvshelgen 10-13 maj 2012.