Fem svenska ryttare klara för Gothenburg Horse Show

Pressmeddelande   •   Jan 23, 2017 11:44 CET

OS-silvermedaljören och Jerringprisvinnaren Peder Fredricson är klar för Gothenburg Horse Show. Foto: Claes Jakobsson/GHS

Jerringprisvinnaren och OS-silvermedaljören Peder Fredricson kommer till Gothenburg Horse Show. Det gör också Henrik von Eckermann, Malin Baryard Johnsson, Rolf-Göran Bengtsson och Douglas Lindelöw som alla fått klartecken från hoppningens förbundskapten Henrik Ankarcrona.

Sverige har tio platser till de femstjärniga hoppklasserna. Sex svenska ryttare får en plats i söndagens världscupomgång, Longines FEI World CupTM Jumping, där totalt 40 ryttare startar. Resterande fyra svenskar kan kvala via fredagens 150-hoppning.
Hoppryttarna rider om närmare 4,5 miljoner svenska kronor under Gothenburg Horse Show.

Henrik von Eckermann ligger bäst till av svenskarna på världscuprankingen. Efter gårdagens tolfteplats i tyska Leipzig har han 39 poäng och ligger på åttondeplats. Gothenburg Horse Show är den sista omgången i den västeuropeiska ligan innan världscupfinalen i Omaha, USA 27 mars - 2 april. Innan Göteborg väntar Zürich, Schweiz och Bordeaux, Frankrike.

Gothenburg Horse Show 21-26 februari 2017 – med Longines FEI World CupTM Jumping, FEI World CupTM Dressage och FEI World CupTM Driving Final m.m.

Program och biljetter

Arrangörens hemsida

Gothenburg Horse Show är ett årligen återkommande evenemang i Göteborg och en av världens tre största inomhustävlingar för ridsport. Sedan starten våren 1977 har över 2,5 miljoner hästälskare besökt evenemanget. Det är ett samarrangemang mellan Got Event och Svenska Ridsportförbundet tillsammans med Internationella Ridsportförbundet, FEI.

2017 års tävlingar genomförs mellan den 21 - 26 februari.

Kommentarer (0)