Hästar flyttas av försiktighetsskäl

Den rådande väderleken har gjort så att organisationen runt Gothenburg Horse Show valt att flytta hästar undan ovädret.
- Vi har noggrant följt väderleken och varit beredda på att vi skulle kunna behöva flytta hästar. Ingenting har hänt utan det är en ren försiktighetsåtgärd, säger tävlingsledare Tomas Torgersen.

De stundvis hårda stormbyarna och utlovade ovädret under lördagskvällen har gjort så att tävlingsorganisationen valt att flytta hästar från det stall som är mest utsatt av vindbyarna till stallarna som ligger under tak, i mässans garage.
- Ett av stallarna är mer utsatt och hästarna som står uppstallade där har flyttats. Vi har ägnat dagen åt att mocka ur och desinficera boxar, berättar Tomas.

Att man väljer att flytta hästarna är en ren försiktighetsåtgärd.
- Det har inte hänt något utan det är hästarna som står i den mest utsatta stallängan som fått flytta in i mässans garage, säger Tomas Torgerson.

Gothenburg Horse Show är en av världens ledande inomhustävlingar i ridsport och är ett evenemang som återkommer årligen. Sedan starten våren 1977 har över 3 miljoner hästälskare besökt evenemanget. Det är ett samarrangemang mellan Got Event och Svenska Ridsportförbundet tillsammans med Internationella Ridsportförbundet, FEI.

2020 års tävlingar genomförs mellan den 19-23 februari.