Coca-Cola Sverige storsatsar på ungdomsidrotten

Pressmeddelande   •   Maj 16, 2016 15:01 CEST

Syftet med Gothia Cup är att förena unga människor från världens alla hörn och även att attrahera näringsliv och turister. År 2015 såg 40 000 människor finalerna. För Coca-Cola har ungdomsidrott och en aktiv livsstil alltid varit viktigt och i år väljer man att gå in som officiell partner.

– Gothia Cup är inte bara ett av världens största ungdomsevenemang, utan en folkfest där aktivitet står i fokus. Vi delar en gemensam värdegrund om vikten av gemenskap och aktivitet i ungdomars liv, så samarbetet känns väldigt bra och självklart, säger Olivia Enquist, Brand Manager Coca-Cola Company, Sverige.

Som officiell partner är Coca-Cola den näst största partnern efter SKF och har därmed rätten att associeras med varumärket Gothia Cup över hela året. Coca-Cola är huvudpresentatör av Gothias digitala kommunikation som bla. inkluderar matchsändingar, sammandrag och höjdpunkter ifrån tidigare matcher och dessutom Gothia players app. Coca-Cola är även exklusiv dryckespartner.

– I år känns det mer aktuellt och viktigare än någonsin att vi får möjlighet att samla alla dessa nationer i en folkfest över nationsgränserna. För oss är det viktigt att våra partners delar vår vision och i Coca-Cola hittar vi en partner som går in helhjärtat i ungdomars aktiva liv. Tillsammans kan vi möjliggöra vår vision om att låta Gothia Cup förbli det största och bästa internationella ungdomsidrottsevenemanget i världen, säger Dennis Andersson, Generalsekreterare Gothia Cup.

Gothia Cup gick av stapeln för första gången år 1975 och Coca-Cola engagerade sig redan på 80-talet i turneringen. Under 2016 kommer Coca-Cola även att vara partners till fotbolls-EM i Frankrike och OS i Rio i augusti. Coca-Cola har sedan tidigare även ett partneravtal med Svenska Simförbundet genom projektet Simma Sverige.

För mer information, kontakta:

Frida Keane, Public affairs, Coca-Cola Company, Sverige
E-post: keane@coca-cola.com

Thomas Andersson, Säljchef, Gothia Cup
E-post: thomas.anderson@gothiacup.se

Gothia Cup är världens största och mest internationella fotbollsturnering för barn och ungdomar och spelas varje år i Göteborg och i angränsande kommuner. Gothia Cup arrangerades första gången 1975 och årligen deltar över 35 000 spelare i 1600 lag från 80 olika nationer från hela världen. 2010 utnämndes Gothia Cup av Handelskammaren till en av de 12 största svenska ledarskapsbedrifterna i modern tid. 2012 tilldelades Gothia Cup Schenkers logistikpris för sin eventlogistik under turneringen. SKF är huvudpartner till Gothia Cup sedan 2007.

Kommentarer (0)