Nytt samarbete mellan Gothia cup och UNICEF

Gothia cup har under flera år engagerat sig i barns rättigheter i andra länder. Därför känns det också naturligt för turneringen att ta ett steg till i det arbetet. Under signaturen United for children samarbetar nu Gothia Cup med Unicef, världens ledande barnrättsorganisation. En gemensam kampanj och aktivitet på Heden presenteras den 15 juli.

Gothia cup är en unik mötesplats för barn från hela världen. I år kommer över 36 000 deltagare i 1600 lag från 73 länder till Göteborg.

– För oss är det viktigt att rikta blicken på att alla barn har samma rättigheter, men att förutsättningarna ser olika ut beroende på var man lever. Därför är vi stolta över att ha kommit överens om ett samarbete, säger Gothia Cups generalsekreterare Dennis Andersson.

Gothia cup och Unicef har verksamhet som riktar sig till barn och ungdomar över hela världen och delar många värderingar. Att skapa förståelse för barn och ungdomars situation i olika delar av världen är något båda organisationerna har som gemensamt mål.
Samarbetet fokuserar på alla barns rätt till rent vatten. Över 780 miljoner människor saknar tillgång till rent vatten och varje dag dör 1800 barn under 5 år på grund av smutsigt vatten och dålig sanitet och hygien.

För Unicef är samarbete inom idrottsområdet inget nytt och organisationen har sedan tidigare samarbete med både FC Barcelona och Manchester United.
– För Gothia cup känns det naturligtvis fantastiskt roligt att bli en del av denna prestigefyllda skara. Vi vill ta ansvar, bidra och inte bara vänta på att någon annan gör det, säger Dennis Andersson.

Gothia Cup är världens största fotbollsturnering för barn och ungdomar, ett minne av lek och glädje för dem som deltar. Gothia är en global mötesplats som, i och med det aktuella samarbetet, är med och bidrar till Unicefs arbete för barns rättigheter i världen

– Vi ser Gothia Cup som en unik möjlighet att nå barn, ungdomar och vuxna från hela världen. Tillsammans med Gothia Cup kan vi sprida kunskap om barns rättigheter och samla in pengar till arbetet för att förverkliga barns rättigheter till överlevnad, där tillgången till rent vatten och sanitet är en av de viktigaste frågorna, säger Per Westberg Unicef Sveriges vice generalsekreterare.