Gothia Cup skapar virtuell fotbollsarena

Världens största fotbollsturnering för ungdomar tar steget in i den digitala världen. Gothia Cup skapar, i samarbete med Coca-Cola och EA SPORTS, en virtuell fotbollsarena: Gothia eCup.

– Gothia eCup blir en ny gräsrotsturnering som förenar ungdomar genom fotbollen, säger Thomas Anderson, Business Development Manager, Gothia Cup.

Gothia Cup har länge varit världens största mötesplats för fotbollsintresserade ungdomar. Nu skapas en ny plattform för att förena ungdomar världen över: Gothia eCup.

Den digitala breddturneringen i spelet EA SPORTS FIFA17 går live den 9 juni, pågår i fem veckor och avslutas med ett finalevent på plats i Göteborg under Gothia Cup-veckan, 16–22 juli. Under det första året arrangeras en svensk turnering och nästa år lanseras den internationella turneringen.

– Genom denna plattform når vi ut till ungdomar som kanske inte hade haft möjlighet att delta i Gothia Cup annars, men fortfarande med sporten fotboll som gemensam nämnare. Vi skapar en digital mötesplats som gör att ännu fler ungdomar kan bli en del av gemenskapen i världens största fotbollsturnering för ungdomar, säger Niclas Freiholtz, Competition General, Gothia Cup.

Coca-Cola är huvudpartner till Gothia eCup.

– Coca-Cola och Gothia Cup delar en gemensam värdegrund om vikten av gemenskap och aktivitet i ungdomars liv på och utanför fotbollsplanen. Därför är vi glada att kunna vara med och möjliggöra denna satsning för att ge ungdomar en ny arena för fotboll och e-sport tillsammans med Gothia Cup, säger Nore Torbiörnsson, Digital Manager, Coca-Cola AB.

EA SPORTS är officiell rättighetspartner till turneringen.

– Vi började diskutera det här projektet tillsammans redan för ett par år sedan och det känns kul att vi nu äntligen är framme och kan förverkliga detta, och erbjuda våra FIFA-spelare ännu en möjlighet att tävla på, säger Nicklas Mether, Nordic Marketing Manager, EA.

Gothia eCup är för ungdomar mellan 12–18 år. Läs mer om turneringen och förregistrera dig på vår hemsida: www.gothiaecup.com.

För mer information, vänligen kontakta:

Niclas Freiholtz
Competition General, Gothia Cup
+46(0)31-506785
niclas@gothiacup.se

Frida Keane
Public Affairs & Communication Senior Manager, Coca-Cola AB
+46(0)72-1470240
keane@coca-cola.com

Tom Lindgren
Electronic Arts, Head of Communications, Norden
+46(0)8-6589155
tom.lindgren@ea.com

Gothia Cup är världens största och mest internationella fotbollsturnering för barn och ungdomar och spelas varje år i Göteborg och i angränsande kommuner. Gothia Cup arrangerades första gången 1975 och årligen deltar över 35 000 spelare i 1800 lag från 80 olika nationer från hela världen. 2010 utnämndes Gothia Cup av Handelskammaren till en av de 12 största svenska ledarskapsbedrifterna i modern tid. 2012 tilldelades Gothia Cup Schenkers logistikpris för sin eventlogistik under turneringen. SKF är huvudpartner till Gothia Cup sedan 2007.