​Knivskärning vid Vallhamra torg – gärningsmannen har ingen koppling till Gothia Cup

Gothia Cup kan bekräfta att en person har attackerat ett lag som deltar i turneringen och knivskurit en ledare i laget, som förts till sjukhus. Händelsen inträffade vid Vallhamra torg, i samband med att laget klev av en buss.

Gärningsmannen är gripen av polis och han har ingenting med Gothia Cup att göra.

Som arrangör fokuserar Gothia Cup i nuläget all vår kraft på att ge samtalsstöd och trygghet till våra deltagare och funktionärer som blivit vittnen till händelsen. Gothia Cup har projektledare, områdeschef, ordningsvakter och krisstöd på plats på Vallhamra skolan, där ett antal av våra lag bor under turneringen.

Vår uppgift i nuläget är att göra allt vi kan för att ge våra deltagare och funktionärer stöd, medan polisen ansvarar för brottsutredningen.

För mer information kring händelsen, hänvisar vi som arrangör till polisens presstalesman.

Gothia Cup är världens största och mest internationella fotbollsturnering för barn och ungdomar och spelas varje år i Göteborg och i angränsande kommuner. Gothia Cup arrangerades första gången 1975 och årligen deltar över 35 000 spelare i mer än 1 700 lag från 80 olika nationer från hela världen. 2010 utnämndes Gothia Cup av Handelskammaren till en av de 12 största svenska ledarskapsbedrifterna i modern tid. 2012 tilldelades Gothia Cup Schenkers logistikpris för sin eventlogistik under turneringen. SKF är huvudpartner till Gothia Cup sedan 2007.