Gotlandsbåten får sitt namn!

Nu är det bestämt vad hon ska heta! Över 750 namnförslag har kommit in från Västervik och Gotland. Bland alla dessa kom det vinnande bidraget från Catharina Undsjö, 22 år från Visby.

Namnförslaget var hon inte ensam om, men sättet hon presenterar det på var vinnande.

Catharinas förslag:

Nu blir det äntligen av
Snart kan flera korsa hav
20 procent fler turister
Kommer fungera som världens klister
Mellan Viken i väster
Och Gotlands alla fester
Därav är mitt namnförslag
Med motiveringen som sockerlag:

Västervik - Kort och gott
Ska segla över havet blått!

Motivering: Ibland är det enkla det svåra.
– Att döpa Gotlandsbåtens färja till M/V Västervik binder på ett naturligt sätt ihop de båda destinationerna Gotland och Västervik. Bland namnförslagens alla kunganamn, betydande gotlänningar och västerviksbor, olika namn från gutasagan, eller rena fantasinamn blev plötsligt namnet så självklart, säger marknadschefen Julia Bendelin.

Vi vill på detta sätt hylla Västerviks kommun och innevånarna och företagarna i Västervik, som ser de möjligheter Gotlandsbåten ger till båda våra hamnar. Gotland blir i sommar Västerviks yttersta skärgårdsö och Västervik blir åter Gotlands närmaste grannkommun. Vi vill samtidigt framföra vårt varma tack till kommunstyrelsensordförande Harald Hjalmarsson som på så många sätt sporrat oss att fortsätta och våga satsa fullt ut med denna nya linje, som kommer att innebära arbetstillfällen för både Gotland och Västervik.

• harald hjalmarsson
  • västervik
  • gotland
  • visby
  • catharina undsjö

• Gotland

Med Gotlands bästa i fokus, har Gotlandsbåten AB bildats för att utmana monopolet på färjetrafiken till och från Gotland. Detta gör företaget initialt genom att köra sommartrafik mellan Visby och Västervik med start sommaren 2014. Företagets mål är att öka antalet besökare till Gotland med 20% de närmaste åren.

Ralph Axelson

Presskontakt VD Gotlandsbåten 0708-69 29 14