Gotlandssnus jublar efter nya beskedet

GLÄDJEBESKED Gotlandssnus trodde att bolaget skulle förlora flera miljoner kronor. "Nu kan vi andas ut igen".

Folkhälsomyndigheten beslutade i förra veckan att nya direktiv gällande märkningen av snusdosor skulle börja gälla 20 maj. Men nu har myndigheten fått backa efter att stora delar av branschen rasat mot beslutet. Några snustillverkare menade också att det hade kunnat bli tomt med snus på butikernas hyllor. Snustillverkarna menade att de inte hade hunnit få fram ny märkning av snusdosorna till 20 maj.

– Det har varit en klump i magen sedan beslutet kom. Vi hade kunnat förlora mellan en till tio miljoner kronor, säger Henrik Jakobsson, vd för Gotlandssnus.

Nu har Folkhälsomyndigheten backat. De nya reglerna kommer i stället börja gälla 31 augusti.

– Det nya beslutet ger oss tid och utrymme till att klara det här utan de stora kostnader som vi såg från början, säger han.

Summan blir därmed betydligt mindre.

– Den kommer vara på mellan en halv miljon kronor till en miljon kronor. Det handlar om att ta fram ny märkning av dosorna.

Hur ser du på de nya bestämmelserna?

– Vi vill alltid ha bra synlighet, men det är lika för alla i branschen. Det är lite svårare för oss som är ganska nya, så om man skulle önska vill vi inte ha det här direktivet.

Källa: http://www.helagotland.se/ekonomi/gotlandssnus-jublar-efter-nya-beskedet-12643644.aspx