GP Batteries skapar framtidsutsikter i Afrika

1,2 miljarder människor lever just nu i så kallad energifattigdom. De som drabbas hårdast är människor i avlägsna byar utan fast elnät, där tillgång till elektricitet är minimal eller helt obefintlig.

Fotogen, diesel och andra fossila bränslen används till belysning, matlagning och andra vardagliga sysslor vilket är dyrt i längden och framförallt skadligt för människor, djur och miljö. Varje år dör 4,3 miljoner personer i förtid till följd av skador och sjukdomar orsakade av skadligt utsläpp från den här typen av bränslen. För dessa människor kan elektricitet förändra allt.

TRINE arbetar för att minska energifattigdom i utvecklingsländer, och har sedan starten 2015 genomfört många framgångsrika projekt i bland annat Kenya, Tanzania och Zambia - lokala samhällen som nu får tillgång till ren elektricitet i form av solenergi.

Nu investerar GP Batteries i TRINE. GP Batteries har sedan 1986 sålt och marknadsfört batterier, portabla energilösningar samt belysningsprodukter med fokus på klimatsmarta lösningar.

- GP Batteries går in och investerar i TRINE för att vi ser den perfekta matchen mellan vår vision Greener and Safer Life och TRINE:s ‘People, Planet, Profit’. Att vi också driver teknikutvecklingsprojekt med uppladdningsbara batterisystem, där solpaneler är en viktig del, gör ju det än mer som " the perfect match", säger Stefan Rundéus, GP Batteries.

TRINE - ett revolutionerande kretslopp för en ljusare framtid

TRINE hjälper människor att ta tillvara på solens energi på platser där kapitalet initialt är för litet. Solenergi är både billigare i det långa loppet och hälsosammare än de bränslen som används på dessa platser idag.

TRINE är ett crowdfunding-bolag där du som både småsparare och företag kan gå in med en investering från 250 kronor och uppåt. När projektet uppnått sitt mål förmedlas pengarna som ett lån till lokala solenergientreprenörer som i sin tur säljer solel till de lokala hushållen. Detta gör att de som bor i byarna slipper höga installationskostnader och snabbare får tillgång till energismart, förnybar och pålitlig elektricitet.

Med TRINE kan du göra gott för människor som verkligen behöver det, samtidigt som du får avkastning på din investering. Genom denna nyskapande investeringsmodell gör TRINE det enkelt för människor att göra en insats.

GP Batteries investerar i TRINE

Greener solutions är GP Batteries viktigaste drivfjäder och partnerskapet med TRINE faller helt i linje med visionen om en mer energismart värld. Nu går GP Batteries in som projektpartner i Sibanga och investerar samtidigt i skyddsnätet TRINE Shield.

Dubbla din insats - GP Batteries matchar din investering

GP Batteries investerar i projektet i Sibanga, Kenya. För att ytterligare öka tempot i den gröna konverteringen och få projektet finansierat snabbare matchar GP Batteries din investering. Med andra ord kommer GP Batteries investera lika mycket som du.

Läs mer om projektet i Sibanga »

Med TRINE Shield gör du säkrare investeringar

GP Batteries har i samband med Sibanga-projektet även investerat i TRINE Shield. TRINE Shield är ett skyddsnät som gör att småsparare och andra investerare kan känna trygghet när de investerar i ett projekt. Skyddsnätet tillåter TRINE att rädda crowd-investerarnas insatser om ett projekt de investerat i mot förmodan skulle gå omkull. TRINE tar då in kapital från företag och institutionella aktörer som delar dess gemensamma vision.

TRINE Shield är avgörande för att erbjuda bättre villkor till lokala entreprenörer, öka mängden kapital som går till solenergi och minska risken för småsparare som vill att deras pengar ska göra skillnad i världen.

Läs mer om TRINE »