Grafisk produktion i stiltje samt små rörelser i förpackningsbranschen

Förväntningarna i den civilgrafiska branschen kom på skam vilket innebar oförändrade volymer under årets första tre månader. Trenden i förpackningsbranschen sedan flera kvartal med svagt stigande efterfrågan på kartong bröts under årets första månader. Utfallet i volym blev i stort sett oförändrat jämfört med sista kvartalet 2010.

Orderingången i den civilgrafiska branschen steg och pekar på en längre framförhållning hos beställarna av tryck. Prisbilden är marginellt bättre och är en funktion av pappersprisets inverkan på utpriserna. Lönsamheten förbättrades och tyder på att företagen i allmänhet fört insatsvaruprishöjningarna vidare till kund. Dessutom har produktionsekonomin förbättrats om än i liknande omfattning. Kapacitetsutnyttjandet steg och företagen upplever allt fler trånga sektorer i produktionen. Totala orderstocken har stigit betydligt och bådar gott inför vår och försommar. Ytterligare tecken på att företagen i den civilgrafiska branschen känner en viss tillförsikt i det korta perspektivet är att antalet anställda förblev oförändrat under perioden vilket också spås bli utfallet framöver.  Det finns dock stora skillnader mellan företagen i synen på behovet av nyanställningar. Bristtalen inom de flesta typer av arbetskompetenser stiger, dock från låga nivåer.

Produktionen beräknas stiga i den civilgrafiska branschen under det andra kvartalet och tillsammans med en liten prisuppgång kommer ordervärdena på hemmamarknaden att visa god tillväxt. Under andra halvåret bör volymerna kunna överträffa nivån under det första.

Utfallet i volym i förpackningsbranschen blev i stort sett oförändrat jämfört med sista kvartalet 2010. Variationerna mellan företagen var små. Ordervärdena spretade mer och ger en indikation på skillnaderna i utpriser, i sin tur en funktion av att kostnaderna utvecklades olika under perioden.

Försäljningspriserna i förpackningsbranschen steg för fler än vart tredje företag, 10 procent upplevde det motsatta. Kapacitetsutnyttjandet sjönk tillbaka från 94 procent under det fjärde kvartalet föregående år till 90 procent under det första kvartalet 2011. Omdömet om den totala orderstocken förändrades markant till negativt territorium där hela 80 procent numer menar att den är för liten. Orderstockens varaktighet sjönk från 10 till 9 veckor. Lönsamheten låg kvar på oförändrade nivåer, vilket innebär att 75 procent hävdar att den är acceptabel, medan en majoritet av de resterande företagen rapporterar dålig lönsamhet. Som ett snabbt svar på en sömnig marknad minskades antalet anställda, dock i mindre omfattning än tidigare.

Prognosen för innevarande kvartal i förpackningsbranschen ser ljus ut med en produktionsökning bland 25 procent av företagen medan de resterande spår oförändrad volymutveckling. En allt bättre prisbild – tillsammans med högre volymer – bidrar till något förbättrade ordervärden framöver. Rationaliseringarna kommer att öka under våren och försommaren i jakten på ett bättre förhållande mellan utbud och efterfrågan.

• grafisk industri
  • förpackningsindustri